Skip to main content

Sampai sini

Kau dan aku. Mulanya beza. Ku rasa cuma saiz and body shape. luls. Kau kurus, aku chubby chacha sikit. Hii. Aku berpendapat. Kita sebenarnya sama. Sama dari aspek jiwa and cara fikir :) *Senyum* . Aku gembira. Mengatakan, "Ya, mungkin inilah dia. Aku telah pun jumpa". Kata dek hati yang separa yakin menyakini. 

'Ternyata silap'

.
Sekian lama. Meninggalkan zone persekolahan. Aku ternyata bukan lagi orang yang sama. Sigh* Yang syadid mengikuti. Terpaksa aku katakan. Yeap. Aku telah berubah. Menemuimu, ku fikir, aku menemui semula diri ku yang hilang. Akar kita sama, background pendidikan kita sama. Sekolah berasaskan agama. I thought, I found what I want. Until I realized, that I'm not the same person as 4-5 years back. I've changed. 

.
Kau versi 'jaga'. Aku versi sedikit terbuka. Kau juga mahu yang 'jaga'. Walhal aku punya persepsi yang jelas berbeza. Extrovert macam aku, memang ill kalau kau latih berpendirian introvert macam yang kau mahu. 

Kau mahu. 

Yang pemalu. Pendiam. Tudung labuh litup all the time. Yang tidak pernah upload gambar. Yang syadid berbatas. Yang pokoknya. That typical solehah lah. Yang kalau kau buat wife. Dia akan setia di rumah with you.

'Jika aku lelaki. Ya, aku juga mungkin* akan mahu kan perkara yang serupa'.

Sigh* tapi JELAS. Aku tidak se typical itu. Mengetahui itu. Aku berundur dengan tenang. Kita sebenarnya, 'tidak lagi' serupa. Jiwa kita menuntut different things.

.
Aku. Versi 'not typical'. Itu yang mungkin aku risau, kau tidak boleh terima. Aku penuh keterbukaan. Padaku. Tudung itu, konsepnya, 'tutup dada'. Bukan 'panjangnya berapa inci'. Padaku. Hijab itu tanda 'pelihara'. Bukan pada tinggi nya iman. Semakin panjang tudung, semakin tebal imannya. No such things.  Itu semua persepsi*. But, bak kata ilmuan, tertutup itu lebih baik. Bukan sebab dia baik, sebab dia 'menyebabkan' orang lain tidak jadi jahat and naik nafsu. *Boleh difikirkan*

.
Kau idamkan muslimah itu. Yang sopan santun penuh keayuan. Aku? Versi intellectual. Argument adalah salah satu cara aku mendapatkan ilmu. luls. Kau mahu yang menurut. Sedang aku? Hanya akan menurut, setelah kau berjaya patahkan hujahku :) You'll gain respect, after you encounter my perception. Unless, kau memang cekan dengan pendapatmu, dan pendapatmu boleh di terima akal. Then, I'll accept what yours. Intellectual  conversation, memang konsep diskusi yang paling aku minati. Selalunya, if senior-senior came out with their opinion, saya akan dengar. Jika benar, ikuti :) Bukanlah bermakna, all the time pun kau tidak setuju. And atas dasar ego, kau tolak membuta tuli. Itu bukan lagi intellectual, itu, nafsu. lol. 

Yang benar. Benar. Yang salah. Salah. *No argument*

.
So. Padamu. Kau mahu yang versi 'baik' tu. Menurut. Risau aku bukan versi itu. Aku menarik diri. Dan perkenalan kita ni. Biar terhenti di sini. Sigh*

.
Mungkin. Satu hari nanti. Aku akan menemui semula 'diriku yang hilang'. Who knows. Versi typical muslimah tu, kiraku cuma tinggal 40% ada padaku. Mungkin aku perlu kembali ke suasana itu untuk dapatkan apa yang hilang. Tapi, hidup tidak begitu. Hidup yang Tuhan beri aku sekarang, tidak membenarkan aku begitu. I can't be that typical again dear. I just can't. 

Inilah aku. Insan baru yang mungkin kau gelar separa liberal. Kau pula. Akhi-akhi version yang sepertinya , sudah bukan lagi sepadan dengan versi ku yang 'sekarang'. Ndakpa lah. Mendapatkan yang taat ke Tuhan, Rasul dan parent pun sudah cukup syukur. Ku kira, mendapatkan versi 'ustaz-ustaz' adalah apa yang di mahu ku pada mulanya.Hakikatnya, aku jelas tidak layak lagi  untuk itu. Yang sederhana sajalah apa yang ada di mahuku kini.

Tapi, kita rancang. Allah juga rancang. RencanaNya adalah yang TERBAIK. La haula wa la quwwata illa billah.

.
Kau dan aku. Cukup sampai sini. Perkenalan sesingkat ini. Mungkin untuk mengajar aku  erti mengenal diri. Melaung kuat ke aku: Yang aku JELAS, bukan yang DULU lagi :)

Yang terbaik buatmu. Moga juga akan ada yang terbaik untuk Aku.

.

So, sapa yang allergic dengan ayat-ayat drama and jiwang karat, kasi tinggal jak post ni. Haha. Sebab, kalau saya ulang-ulang baca pun, saya rasa 'agak drama'. Ngahaha. 

Selamat malam!
.
NukilanRasaNajwa

Comments

Popular posts from this blog

Hadis 11 (dari Hadis 40 Imam Nawawi)

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم و رحمة الله و بركاته Apa khabar? =).    Jom share ;) "Tinggalkan yang Meragukan"   Daripada Abu Muhammad al-Hassan bin Ali bin Abi Talib r.a, cucu kesayangan Rasulullah SAW berkata bahawa beliau menghafal salah satu daripada sabda Rasulullah SAW: Maksudnya: " Tinggalkanlah apa yang meragukanmu dan kerjakanlah apa yang tidak meragukanmu" (Riwayat al-Tirmizi no.2518, al-nasa'i no.5711,8/327-328,Ibn Hibban dan al-Hakim) Huraian dan inti dari hadis: Kalimah yang 'meragukan' bermaksud meninggalkan sesuatu yang menjadikan kamu ragu-ragu dan gantikanlah dengan perkara yang tidak meragukan. Hadis ini kembali kepada pengertian hadis ke enam,yaitu sabda Nabi SAW yang bermaksud, " Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas,dan di antara kedua-duanya banyak perkara yang syubhah". Meninggalkan yang syubhah akan membawa seseorang muslim kepada sifat warak. Ia merupakan manfaat umum dalam usaha me

Apa itu HIV?

So that night. He 'actually' told me about "Rumah Pengasih" ? If I'm not mistaken. He told that, woman with unwanted pregnancy and had HIV stayed in that house. But, my point in this post is his question regarding HIV. "Jadi sebenarnya, apa yang menyebabkan HIV tu ya? Camana la mau ubat tu?" And that night. My typical 'student mind' with exam oriented krik3* moment medical student came out. I cursed my own self as I can only replied those questions in the most 'surface' way.   . So today, I decided, to 'kind of' pay it back . Boleh kan? Ngeh heh.  So, apa sebenarnya HIV tu ? HIV tu sebenarnya stand untuk "Human Immunodeficiency Virus". If kita ada virus ni dalam badan kita, dia boleh bagi kita satu penyakit akhirnya. Iaitu--> AIDS (Acquired Immunodeficiency Syndrome).  Unlike other virus. Virus yang satu ni, macamana kau try buang pun, dia ndak akan pernah get rid of, kau kena tanggung sampai mati. Da

Stay Humble :)

The consultant. Yep, they are a consultant, a specialist or in other words, the Mr. Know it all for their specific field. What I want to share tonight, those Doctor I've seen, the more they know, the more humble they became in life. You can view it through their character,  in how they treat people, how they treat those who can do nothing for them :) Dr Cheah told us today. How after you delete your arrogance people will be kind to you. God also kind to you. After the patient died, you don't say,"You all should bring him/her early.If not, the patient can save!". You don't, he said. Don't be arrogant. Be humble and kind to the family member.In fact, both had done their best to save the patient.  In another story, he drove to the hospital above the speed limit. The police stopped him. But due to his reason, as he said he had an emergency case in the hospital with guilt face shown on her face, the policeman forgive him. See? He said :)  . Stay