Saturday, November 27, 2010

WAHAI HATI..... DENGARLAH....

Bismillahirrahmirrahim

tatkala HaTi bicaRa, Lidah kelu utk BerKata

Siapa yang tidak mengakui indahnya bunga? Dengan warna yang menarik dan bau yang harum, ia sering menjadi idaman. Kadang-kadang ia juga menjadi perhiasan. Indahnya wajah pula bergantung kepada mata yang melihatnya. Mata yang menilai pula mendapat tafsiran tentang keindahan dari akalnya. Akal yang baik dan cergas adalah akal yang dipandu oleh kasih kepada Allah dan Rasulnya. Bukankah ini yang dinamakan Iman?

Tidak seorang pun yang dapat menafikan betapa indahnya mega petang. Warnanya yang begitu menawan, memukau setiap mata yang memandang, setiap hati yang terusik dan setiap jiwa yang rindukan kedamaian. Namun, lebih indah lagi sekiranya hati kecilnya berkata: "Maha Suci Allah, tidak engkau jadikan semua ini sia-sia. Maha Suci Engkau Ya Allah, lindungilah aku dari api neraka."

Begitu juga dengan keindahan jeram-jeram di kali, dedaun gugur dihembus angin. Peristiwa-peristiwa sebegini amat meninggalkan kesan kepada hati makhluk yang bergelar insan. Itulah hakikatnya, fitrah jiwa manusia. Jiwanya cenderung kepada keindahan dan kecantikan. Biar apapun pangkat dan kedudukannya.

Seorang kaya mungkin ingin merasakan bahawa keindahan itu adalah rumahnya yang tersergam indah di atas bukit dan potretnya dilukis hebat. Seorang fakir pula mungkin merasakan bahawa keindahan itu adalah riak wajah anak-anak kecilnya yang menunggu kepulangannya. Namun, tidak ramai yang mengetahuitentang wujudnya suatu keindahan hakiki. Indahnya ia membuahkan perasaan kasih sayang kepada ibu dan ayah.

Indahnya ia melahirkan rasa kasih pada sahabat dan indahnya ia, memandu akal dan jiwa kepada ketenangan, kedamaian, dan kerinduan kepada kebahagiaan. Itulah tanda kasih dan sayang pada Maha Pencipta dan Maha Pengasih. Itulah tanda kasih dan sayang pada Allah dan Rasulnya. Hatinya berbisik lagi..... "Ya Allah, banyaknya nikmatMu padaku. Tapi, sedikitnya aku bersyukur. Ya Allah, hatiku tahu nafsu jahat itu musuhku, tapi banyak jalan-jalannya yang telah aku turuti. Ya Allah, besarnya pengorbanan ayah, tingginya nilai kasih dan mesra ibu, tapi aduhai..... sedikitnya doaku untuk mereka.

Ampunkan, ampunkanlah wahai yang Maha Pengasih."

Marilah kita bersama-sama memiliki keindahan iman ini. Milikilah ia dengan banyak merenung dan memikirkan nikmat-nikmat Allah milikilah ia denagn ilmu yang mendalam, mudah-mudahan dengannya keindahan yang hakiki akan kita perolehi. Tidak seperti keindahan dunia ini, yang hanya bersifat sementara.....

Friday, November 19, 2010

BUDAYA BERCINTA


Bismillahirrahminirrahim....

InsyaAllah... jom kita share ;)

And artikel ni jugak atas permintaan ~

Bukan mudah hendak mengubah persepsi kita tentang bercinta. Sekian lama kita membentuk satu tanggapan dalam fikiran bahawa cinta adalah pra-syarat perkahwinan. Bahawa perkahwinan itu mesti didahului oleh hubungan cinta. Ada "dating", hubungan telefon dan lain-lain.

Bila dikatakan ada keindahan cinta selepas perkahwinan, kita menganggap janggal kerana ia berbeza dari persepsi kita tentang cinta. Oleh itu bermacam-macam persoalan timbul. Bolehkah bahagia bila berkahwin tidak didahului hubungan cinta? Bolehkah serasi? Dan bermacam persoalan lagi.

Mungkin kerana itulah agaknya ramai yang menganggap kehangatan cinta akan mendingin selepas berkahwin lalu mereka ingin menikmati kehangatan itu sepuas-puasnya sebelum perkahwinan. Dan ada yang mengambil masa yang cukup panjang untuk bercinta sebelum perkahwinan, kononnya mencari keserasian agar cinta terus berkekalan setelah perkahwinan.

`Cinta Sebelum Perkahwinan`

Bercinta sebelum kahwin mempunyai berbagai risiko yang bukan sekadar zina mata dan hati malah zina yang lebih besar yang boleh mengganggu jiwa sebab cinta sebelum kahwin ini adalah bersalut nafsu dan syaitan. Dalam keadaan sebegini bagaimana mungkin kita memiliki khusyuk di dalam sembahyang kalau diri diselaputi iblis dan syaitan?? Apabila hati kita diisi oleh cinta manusia dan nafsu, tiada tempat untuk cinta Allah.

Oleh yang demikian Islam amat menekankan kawalan terhadap hati agar tidak mudah terpesong meletakan neraca perasaan cinta kepada yang bukan hak melalui amalan seperti doa dan sebagainya.

Antara doa yang patut diamalkan : " Ya Allah, Kurniailah aku cinta- Mu dan cinta orang yang cinta kepada-Mu dan cinta orang yang cinta kepada orang yang boleh hampir kepada-Mu dan jadikan cinta terhadap Engkau (Ya Allah) terlebih aku cintai daripada air yang sejuk"

Doa ini wajar diamalkan supaya kita faham erti cinta yang menjadikan kita cinta kepada Allah atau menjadikan cinta kepada orang yang hampir dengan Allah. Jika seseorang itu cinta kepada manusia, ia mestilah cinta yang boleh menghampirkan diri kepada Allah.

Oleh itu jika kita sudah "fall in love", pastikan apakah cinta itu kerana Allah atau kerana nafsu. Kalau cinta itu kerana Allah, kita akan bertambah khusyuk di dalam sembahyang dan bertambah ibadah. Tetapi kalau cinta itu semakin menambahkan maksiat, bermakna cinta itu didorong oleh nafsu.

Namun begitu adakala cinta itu datang tanpa dipinta. Atau dalam erti kata yang lain "cinta pandang pertama" yang sememangnya tidak diundang yang boleh menganggu minda dan imaginasi.

Dalam keadaan yang sedemikian kita amat digalakkan untuk mengamalkan doa tadi. Kedua, mengerjakan solat Istikharah dan berdoa : " Ya Allah, aku suka orang ini, kalaulah dia ini betul-betul pilihan yang tepat untuk aku dunia akhirat, pertemukanlah jodoh kami. Jadikanlah dia isteri (atau suami) ku. Kalau tidak baik, Ya Allah, elakkanlah"

"if you love someone" mintalah kepada Allah yang mencipta diri kita. Ini kerana orang yang kita cintai itu juga adalah makhluk Allah. Allah berhak untuk menjadikan makhlukNya suka atau tidak. Silap kebanyakkan kita sekarang ini, terus direct kepada empunya diri.

Persoalan yang penting sekarang ialah apakah yang diperolehi oleh mereka yang bercinta sebelum kahwin apabila mereka sudah saling mengetahui segala perkara mengenai diri masing-masing. Sudah tidak ada nikmat selepas kahwin. Apatah lagi kalau sudah terlanjur, kemudian kahwin pula dengan orang lain dan ternyata suami itu cinta kepadanya. Individu akan menyesal kerana `she got nothing to offer` kepada suami yang betul-betul mencintainya. Ini akan melahirkan perasaan dendam dan bersalah. Jadi eloklah dijagai perhubungan kita.

`Cinta Selepas Perkahwinan`

Bercinta selepas kahwin adalah merupakan sunnah Rasul. Mungkin terlalu ideal atau terlalu jauh untuk melihat tradisi perkahwinan Rasulullah s. a. w dan para sahabatnya yang serba indah. Tetapi cukuplah kita mengimbau trend perkahwinan masyarakat Melayu Islam satu ketika dahulu yang menyaksikan ramai yang berkahwin atas pilihan ibubapa dan perkahwinan itu ternyata berjaya.

Para ibubapa ketika itu memilih calon menantu mereka berdasarkan panduan yang diberikan oleh Nabi Muhammad s. a. w melalui sabdanya : " Dikahwini wanita itu atas empat perkara : harta, keturunan, rupa dan agama. Kahwinilah atas dasar agama nescaya kamu akan mendapat kebajikan". (mafhum hadis)

Bukan itu sahaja, malah trend masyarakat ketika itu juga sangat memandang tinggi nilai akhlak dan budi. Jadi perkahwinan melalui orang perantaraan (match maker) yang dipercayai kesolehannya juga mudah dilaksanakan. Dan perkahwinan tanpa didahului cinta sudah menjadi perkara biasa pada ketika itu.

Namun ini tidaklah menafikan perkara-perkara yang boleh dan memang dibenarkan oleh syariat untuk dilakukan sebelum sesuatu perkahwinan dipersetujui. Misalnya, seseorang dibolehkan melihat calon isteri atau suami, menyelidiki maklumat tentang pekerjaan, peribadi dan lain- lain latar belakang calon. Ini semua dapat dibuat dengan adanya pengaturan orang tengah - sama ada terdiri daripada keluarga atau teman-teman yang rapat. Tegasnya tidak payahlah seseorang itu sendiri bersusah payah mendapatkan maklumat tentang calon suami atau isteri melalui cara percintaan.

Tidak hairanlah kalau suasana bulan madu akan lebih panjang malah akan terus berkekalan sepanjang perkahwinan. Marilah kita dekatkan semula keindahan cinta dengan mendekatkan diri kepada Pencipta cinta. Rumah tangga pasti berseri apabila suami isteri sama-sama cintakan Ilahi.

Thursday, November 18, 2010


Bismillahirrahmanirrahim...



Asalamualaikum teman-teman ~


hari nak share je,


Tadi petang... kami ada presentation English,


And saya bawa tajuk "Science of Quran" ;)



Nabilah bawa tajuk "Doctor",



Syaidatul bawa tajuk "Child Abuse",



Alhamdulillah ~~


Allah permudahkan juga urusan untuk menyampaikan,

Iyalah kan, takkan bergerak lidah, jika tidak kerana Allah...



so, tadi, apa yang saya sampaikan ialah :


Skrip;


Bismillahirrahmanirrahim...
Asalamualaikum w.b.t & gud morning to all in here.
And thank you to Madame Wardah.
Today, I’m standing here , I want to present to all my friends about an interesting topic, entitled “Scientific Quran”.But don’t misunderstood, because I did not speak to discredit anyone or to be a prejudice. I just want to share about this interesting topic to show how the Quran can be associated with science. I am a person who always want to discover many thing ,and that caused me to read and add my knowledge.

This topic, I discovered from a book, entitled “Quran scientific”. But it is in Malay, so I had to translate some into English.
First, I want to share, how Quran thougt us about Black holes and the occurrence of the stars. Stars are huge objects in the cosmos and the amount is so great. In the Milky Way galaxy alone the total is between 200 to 400 billion.

CNN.Com dated July 23, 2003 reported the number of stars in the sky above 7 sextilion (7 followed by 22 zero). This is based on counts made by researchers from the Australian National University
In the Quran, about 13 places that tell about the stars.The words used by the

Quran is 'Najmuu' (one star) and 'Nujuum' (stars).

For example, Al-A’raf number 54:

“(Of authority) : He draweth the night as aveil O’er the day, each seeking the other in repeat succession : He created the Sun, The moon, And the Stars, (All) governed by laws under His command. Is it not His to create and to govern? Blessed be Allah, the Cherisher and Sustainer of the worlds!”

This is just one of the example, if want to know more, you can review the al-Quran.


If earlier, we are talking about the stars, now, let’s look at how quran, associated with the phases of man’s creation.

Professor E.Marshall Johnson, Chairman of the department of anatomy and biological growth, cum director Daniel Instituition Bangh, Jefferson University,Philadelphia America. At Medical Conferences to seven in Saudi Arabia,1982. He said, “ Quran is not only explained about outer embryonic development, but also explained about its internal development. And this is parallel to contemporary science.

Allah said :

In An-Nuh:14

“Seeing that it is He that has created you in diverse stages

Through science, we discovered that, fertilisation occur when ovum and sperm get together. Then it formed embryo. Embryo will through mitosis process, and lastly became fetus.

Allah said: Al-Mukminun : 14

Then we made the sperm into clot of congealed blood; Then of that clot We made a (foetus) lump; then We made out of that lump Bones and clothed the bones with flesh; then we developed out of it another creature. So blessed be Allah. The best to create.”


We are able to see, no direct conflict between science and what is contained in the Quran. Whereas, the discovery that the encounter was slower than the decline in the Quran.

Thats all for today, thank you for lending your ear.
Read phonetically

Maybe, BI saya tak lah bagus sangat grammernya, tapi, alhamdulillah, Allah berikan kebolehan untuk pronounce setiap frasa tu dengan baik, :)


InsyaAllah~ dimana pun kita berada, Islam patut di bawa~~


buat teman-teman seperjuangan, apa pun course anda, agama bukan benda yang boleh di pisahkan dengan kehidupan.


Sekian, selamat malam...

Illalliqoi'wamaa'ssalamah ~

Tuesday, November 16, 2010

4 Jenis golongan wanita


Bismillahirahmanirrahim...

Jom kongsi! ;)

Tau tak... rupanya, wanita ni ada kategori kategori juga... huhu,

Pertama ialah mereka yang tidak ada lidah dan tidak ada hati.

Mereka ini ialah orang-orang yang bertaraf biasa, berotak tumpul dan berjiwa kerdil yang tidak mengenang Allah dan tidak ada kebaikan pada mereka. Mereka ini ibarat melukut yang ringan, kecuali mereka dilimpahi dengan kasih sayang Allah dan membimbing hati mereka supaya beriman serta menggerakkan angota-anggota mereka supaya patuh kepada Allah. Berhati-hatilah supaya kamu jangan termasuk dalam golongan mereka. Janganlah kamu layan mereka dan janganlah kamu bergaul dengan mereka. Merekalah orang-orang yang dimurkai Allah dan penghuni neraka. Kita minta dilindungi Allah dari pengaruh mereka. Sebaliknya kamu hendaklah cuba menjadikan diri kamu sebagai orang yang dilengkapi dengan

  • Ilmu Ketuhanan,
  • Guru kepada yang baik,
  • Pembimbing kepada agama Allah,
  • Penyampai dan pengajak kepada manusia kepada jalan Allah.

Berjaga-jagalah jika kamu hendak mempengaruhi mereka supaya mereka patuh kepada Allah dan beri amaran kepada mereka terhadap apa-apa yang memusuhi Allah. Jika kamu berjuang di jalan Allah untuk mengajak mereka menuju Allah, maka kamu akan jadi pejuang dan pahlawan di jalan Allah dan akan diberi ganjaran seperti yang diberi kepada Nabi-nabi dan Rasul-rasul. Nabi Muhammad SAW. pernah bersabda kepada Sayyidina Alli : "Jika Allah membimbing seseorang melalui bimbingan kamu kepadaNya, maka itu terlebih baik kepada kamu dari apa-apa sahaja di mana matahari terbit".

Kedua ialah mereka yang ada lidah tetapi tidak ada hati.

  • Mereka bijak bercakap tetapi tidak melakukan seperti yang dicakapkannya.
  • Mereka mengajak manusia menuju Allah tetepi mereka sendiri lari dari Allah.
  • Mereka benci kepada maksiat yang dilakukan oleh orang lain, tetapi mereka sendiri bergelumbang dalam maksiat itu.
  • Mereka menunjuk kepada orang lain yang mereka itu soleh tetapi mereka sendiri melakukan dosa-dosa yang besar.
  • Bila mereka bersendirian, mereka bertindak selaku harimau yang berpakaian.

Inilah orang yang dikatakan kepada Nabi SAW. dengan sabda : " Yang paling aku takuti dan aku pun takut di kalangan umatku ialah orang 'Alim yang jahat ". Kita berlindung dengan Allah daripada orang 'Alim seperti itu. Oleh itu, larilah dan jauhkan diri kamu dari orang-orang seperti itu. Jika tidak, kamu akan terpengaruh oleh kata-kata manis yang bijak berbicara itu dan api dosanya itu akan membakari kamu dan kekotoran hatinya akan membunuh kamu.

Ketiga ialah golongan orang yang mempunyai hati tetapi tidak ada lidah.

  • Dia adalah seorang yang beriman.
  • Allah telah mendindingkan mereka daripada makhluk dan menggantungkan di keliling mereka dengan tabir-Nya dan memberi mereka kesedaran tentang cacat cedera diri mereka.
  • Allah menyinari hati mereka dan menyedarkan mereka tentang kejahatan yang timbul oleh kerana mencampuri urusan orang ramai dan kejahatan yang timbul oleh kerana mencampuri orang ramai dan kejahatan kerena bercakap banyak.

Mereka ini tahu bahawa keselamatan itu terletak dalam " DIAM " dan bekhalwat. Nabi SAW. pernah bersabda : " Barangsiapa yang diam akan mencapai keselamatan ". Sabda baginda lagi : "Sesungguhnya berkhidmat kepada Allah itu terdiri dari sepuluh bahagian, sembilan darinya terletak dalam diam". Oleh itu mereka dalam golongan jenis ini adalah Wali Allah dalam rahsia-Nya, dilindungi dan diberi keselamatan, bijaksana, rakan Allah dan diberkati dengan keredhoan dan segala yang baik akan diberikan kepada mereka. Oleh itu, kamu hendaklah berkawan dengan mereka dan bergaul dengan orang-orang ini dan diberi pertolongan kepada mereka. Jika kamu berbuat demikian, kamu akan dikasihi Allah dan kamu akan dipilih dan dimasukkan dalam golongan mereka yang menjadi Wali Allah dan hamba-hambanya yang Soleh.

Keempat ialah mereka yang dijak ke dunia tidak nampak( Alam Ghaib),

Diberi pakaian kemuliaan seperti dalam sabda Nabi SAW : " Barangsiapa yang belajar dan mengamalkan pelajarannya dan mengajarkan orang yang lain, maka akan diajak ke dunia ghaib dan permuliakan". Orang dalam golongan ini mempunyai ilmu-ilmu Ketuhanan dan tanda-tanda Allah. Hati mereka menjadi gedung ilmu Allah yang amat berharga dan orang itu akan diberi Allah rahsia-rahsia yang tidak diberi kepada orang lain. Allah telah memilih mereka dan membawa mereka hampir hampir kepada-Nya. Allah akan membimbing mereka dan membawa mereka ke sisi=Nya. Hati mereka akan dilapangkan untuk menerima rahsia-rahsia ini dan ilmu-ilmu yang tinggi. Allah jadikan mereka itu pelaku dan lakuanNya dan pengajak manusia kepada jalan Allah dan melarang membuat dosa dan maksiat. Jadilah mereka itu "Orang-orang Allah". Mereka mendapat bimbingan yang benar dan yang mengesahkan kebenaran orang lain. Mereka ibarat timbalan Nabi-nabi dan Rasul-rasul Allah. Mereka sentiasa mendapat taufiq dan hidayah dari Allah Yang Maha Agung. Orang yang dalam golongan ini adalah pada peringkat terakhir atau puncak kemanusian dan tidak ada Maqam di atas ini kecuali Kenabian. Oleh itu hati-hatilah kamu supaya jangan memusuhi dan membantah orang-orang seperti ini dan dengarlah cakap atau nasihat mereka. Oleh itu, keselamatan terletak dalam apa yang dicakapkan oleh mereka dan dalam berdamping dengan mereka, kecuali mereka yang Allah beri kuasa dan pertolongan terhadap hak dan keampunanNya.

( Sheikh Abdul Qadir Al-Jailani ) telah bahagikan manusia itu kepada empat golongan. Sekarang terpulanglah kepada kamu untuk memeriksa diri kamu sendiri jika kamu mempunyai fikiran. Dan selamatkanlah diri kamu jika kamu ingin keselamatan. Mudah-mudahan Allah membimbing kita menuju kepada apa yang dikasihiNya dan diredhoiNya, dalam dunia ini dan di akhirat kelak. Dipetik dari Kitab Futuuhul Ghaib Oleh Sheikh Abdul Qadir Al-Jailani.


Allahu'alam ~

sama-sama lah kita bermuhasabah ;)

illalliqo'wa maa'ssalamah.

Saturday, November 13, 2010

Bila Mata Menyihir



Bismillahirrahmanirrahim...

Asalamualaikum w.b.t teman-teman yang di sayangi...

"Pandangan mata itu laksana anak panah beracun daripada anak panah iblis. Sesiapa menahan pandangannya daripada keindahan-keindahan wanita, maka Allah mewariskan kelazatan beribadat di dalam hatinya...."

Perintah Allah

Tahanlah sebahagian pandanganmu pada apa yang tidak perlu.
Awaslah, pandangan mata boleh menyihir!
Kerana larangan pandangan mata ini berkait rapat dengan memelihara diri daripada lembah terkutuk, zina.

Tidak hairanlah, sungguh hikmah peringatan Allah s.w.t dalam surah al-Nur ayat 30-31 yang bermaksud :

"Katakanlah kepada lelaki-lelaki beriman: 'Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya.Yang demikian itu lebih suci bagi mereka.Sesungguhnya, Allah mengetahui apa yang mereka lakukan'.Katakanlah kepada wanita yang beriman;'hendaklah ,mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya''"

Perintah Allah s.w.t bukan bermaksud menahan pandangan secara total tetapi pada sebahagian pandangan yang boleh memandu seseorang kepada kerosakkan. Manakala, menjaga kemaluan wajib secara total.

Kisah lirikan mata al-fadhl


Dikisahkan dalam al-sahih, al-Fadhl bin Abbas, pernah dalam satu perjalanan dari Muzdalifah ke Mina, menumpang unta Rasulullah s.a.w untuk melaksanakan korban di sana. Dalam perjalanan itu, tiba-tiba ada beberapa ekor unta yang di tunggangi oleh kaum wanita melepasi mereka.

Al-Fadhl teruja melihatnya. Lirik matanya terpesona.Rasulullah s.a.w peka dengan anak muda itu. Baginda lantas memalingkan mata al-Fadhl ke arah lain.

jelas pada kita, jika pandangan sebegitu di bolehkan, sudah tentu Rasulullah s.a.w membiarkan saja al-Fadhl menikmati pandangannya.

KEINDAHAN MENAHAN PANDANGAN MATA

1. Memerdekakan hati daripada kelalaian.

Jika orang yang mabuk arak mampu segera sedar kembali namun orang yang mabuk cinta sukar menyedarkan kembali kewarasannya walau di ketuk berkali-kali.Kelalaian hatinya akan mengheretnya perlahan-lahan ke dalam mimpi ngeri.

2.Menajamkan akal

Orang yang menahan mata ialah orang yang sedang berusaha menajamkan akalnya kerana kemampuan akal mempertimbangkan akibat daripada pandangan itu. Akal yang sering di asah pasti kuat dan kukuh.

3."Menyimbah" api neraka jahanam.

Oleh sebab pandangan mata itu pintu syahwat, yang membuat iman jadi tergugat lalu tertarik hendak berbuat maksiat.Apabila sudah berbuat maksiat, sudah tentu api neraka menjadi tempat kembalinya. Tahanlah pandangan, insyaAllah, terpadamlah jahanam.

4.Menguatkan hati dan menyalakan keberanian

Ada di sebut di dalam athar."Sispa yang menentang hawa nafsunya,maka syaitan menjadi takut kepadanya." Jika syaitan takut, sudah tentu hati yang menjadi rebuatn syaitan itu kuat, Bila hati kuat, keberanian menjadi mantap.

5.Kepuasan menahan nafsu

Kita pasti berasa nikmat gembira apabila memperoleh sesuatu kejayaan. Begitu juga kegembiraan yang akan kita nikmati apabila berjaya bermujahadah diri menahan pandangan.

6.Mudah menerima ilmu.

Berkata Waqi' guru Imam Syafie : "Ilmu itu cahaya, dan cahaya tidak menembusi hati yang berbuat maksiat". Pandangan mata yang tidak di jaga, memberi kesan kepada hati. Jika hati hitam, sukarlah cahaya ilmu menadahnya.

7. Menguatkan firasat yang benar.

Orang beriman yang bersih hatinya lantaran menjaga pandangan mata akan mampu mempunyai kekuatan firasat.Firasat itu buah cahaya. Jika hati bersih bercahaya, firast sukar meleset.

8.Bebas daripada penyesalan.

Sekali saja memandang, ingatannya sukar di buang.Tika itu, hati sukar bersabar, dosa mudah menyambar. Apabila sudah terjebak, air mata tidak mampu lagi mengundur masa.

Allahu'alam...

Sumber; Solusi Isu No.18.

Semoga sama-sama kita dapat muhasabah.

Saya tertarik sangat dengan artikel ni, sebab,suatu hari tu, ada satu senior saya kat UMS (lelaki), kami terserempak.. Mulanya, saya buat don't know je lah...jalan slumber, tengok bangunan, tempat parking...ye lah, malu juga mau pandang....huhu
Then, yang saya ndak sangka tu, bila kami dah macam dekat-dekat nak ambik jalan yang sama. Dia terus ubah haluan, ambik jalan bawah pokok, smabil tunduk, langsung tak nak pandang,huhu. Gegar juga hati time tu, tertanya-tanya, siapalah orang ni ea?..
Astaghfirullahaladzim.....balik-balik saya beristighfar pastu...

Hurm....tu jugak lah pentingnya menjaga pandangan mata.Bayangkanlah kalau kami sama-sama pandang memandang time tu, nau'zubillah...entah lah, down habis kali iman ar. Mudah-mudahan Allah memelihara ku.amin...

Ok....Illaliqo'maa'ssalamah.

(Buat Hisyam, sorry ea...ambik gambar yang lawa tu dr blogmu, hihi~)

Thursday, November 11, 2010

Allah Pasti Lebih Tahu


In the name of Allah, who's called the Cherisher and Sustainer,

Bismillahirrahmanirrahim,

Asalamualaikum teman-teman :)

InsyaAllah dalam keadaan sihat wala'fiat la hendakNya ea ;)
Kalau tak berapa sihat pun, bersyukurlah, sebab sakit itu adalah kafarah dosa-dosa lalu...

Hari ni, saya nak kongsi sikit tentang konsep 'masa depan',
cewah! macam berbahas la pulak, siap guna konsep-konsep segala, hehe. Hurm...teringat pula dekat Sxon and Muthi'ah, apa la khabar diorang sekarang? Mudah-mudahan Allah naungi rahmat dengan BFF(Best Friend Forever) saya tu ea.Hiii~

Tertanya-tanya pulak, apelah yang Najwa mau cakap ni....?cepat la....hehe.

Macam ni, hari tu ada seorang budak ni, junior dekat Smakk, chat dengan saya, tanya-tanya khabar, sampailah dia bertanya tentang satu soalan dengan saya:

Danial (bukan nama sebenar) : Kak di mana ni?

Saya : Oh, di rumah...kamu cuti kan?

Danial : Ya....tiap-tiap minggu kami balik... :)

Saya: Ohh,,,

Danial : Kak sambung mana?

Saya : UMS dek, dekat je. :)

Danial : Ooo...napa ndak ambil Mesir?

(Saya sedikit terkedu~ hehe, soalan yang tak di jangka)

Saya : Erm... niat hati memang nak study overseas, tapi Allah dah aturkan sesuatu
yang lain. Mungkin bagi kita nampak macam 'takde maknernyer...', tapi Allah
pasti dah atur yang terbaik.Kita hanya merancang, tetapi Allahlah yang
menentukan...

Danial : Oh...iya lah kak, Allah lah yang lebih tahu. :)

-Tamat-

hehe, macam tu lah bunyi perbualannya~

Secara jujurnya, dulu, tak pernah terlintas pun dekat minda nak masuk Universiti yang dekat-dekat, nak juga jadi macam mama ngan bapa, study overseas, negara-negara barat...macam United Kingdom (tak lama g, Sxon g kat sana, ;))hiii..Takpun, pergi Mesir, macam ex-Smakk sebelum-sebelum ni.

Tapi, benar...kita hanya merancang, Allah lah yang menentukan...


Sebelum result keluar, penyakit dalam badan dulu keluar..hehe
So, kena buat operation..pastu, terikat pula ngan tempoh rawatan chemotheraphy...erm...dalam jangka masa tu, saya dapat tawaran, UIA (Arab),IPG (PAI) & Science Foundation (course science)..

So, mama pun bagi kata dua...suruh buat pilihan...Saya masa tu, masih belum fikir dengan waras kot, hiii, yelah, agak-agak tekanan perasaan agak mendalam waktu tu..
Nak urus overseas??yang nak kena jalan sana, jalan sini, turun naik bangunan,huh! hampeh!. Jadi, mama pun saran saya ambik UMS..mama kata, dekat...boleh jalani rawatan dengan mudah, tak susah..then, mama kata, course ni pun buka jalan untuk jadi doktor...

Hurm...saya pun setuju la...
Tapi, hati saya selalu menyoal saya balik...
saya betul-betul nak jadi doctor ke?? Jauh dalam benak saya, saya sebenarnya nak jadi cikgu atau lecturer..saya minat.....! sangat mengajar! tak tau kenapa??uhuhuhu..

InsyaAllah,,saya tahu...macamana saya berusaha nakkan 'doctor' pun, pasti Allah akan rancang juga perjalanan yang terbaik untuk saya mengikut kesesuaian jiwa saya.

Mama kata, " Kalau tak jadi doktor bahagian perubatan pun, jadilah doktor falsafah".
InsyaAllah mom...just pray for me, saya membalas.

Itulah sedikit sebanyak krisis yang saya hadapi, saya sebagai seorang manusia yang menuju alam dewasa, pasti tidak terlepas untuk memikirkan semua ni, sebab, persoalan-persoalan "ke mana saya nak pergi lepas ni?" atau," apa saya nak buat untuk diri saya?" pasti akan datang ke dalam kotak minda. Sebab itulah jugak saya selalu berbincang dengan mama. Sebab, mama lebih berpengalaman..

Hari tu, waktu kat klinik, tiba-tiba mama tanya, "ndak mau pergi Mesir lagi dik?"

(kalau ikut hati, nak jawab 'nak!!')

tapi, setelah termenung sekejap, saya dengan slumbernya menjawab " Ndak lah mak, nanti, susah mau pulang rumah, jumpa mama." Mama senyum ja...

hehe...

Mama kata, " kalau ko mau pegi overseas untuk study sungguh-sungguh, tuntut ilmu sana, ok. Tapi, kalau niat hati tu lebih cenderung untuk melancong..ndak perlulah, mama ni banyak pengalaman sudah di negara orang dik..."

nak jugak tanya lagi, tapi, nurse dah panggil, so, kami tak habis cerita...

Hiii, oklah, tu je pun nak share ngan semua...

As a conclusion, kite sume dah tahu lah...
Kita sebagai umat Islam, kena sentiasa berusaha keras untuk membangun Islam,
Tapi ingat, sekeras-keras mana pun kita usaha, Allah dah rancang segalanya..
Dan semuanya, tercatat d Lauh mahfuz...Allhu'alam..

Illaliqo'ma'assalamah :)

Sunday, November 7, 2010

Hati.....oh hati......



Bismillahirrahmanirrahim...

Asalamualaikum w.b.t

Apa khabar petang ni, insyAllah, hari ni nak kongsi sikit cerita tentang hati..

Hari ni saya b'sms dengan sahabat lama,cerita tentang hati...selalunya, topik yang selalu jadi bualan, hati yang punah oleh nafsu. Rasa suka pada seorang lelaki, ye lah, masa remaja...siapa tidak pernah merasainya di usia remaja, something wrong la tu,hihiii..

Then,

sahabat saya cerita gak la, dia dah sangkut ngan seseorang ni...kalau pada pandangan saya la, lelaki yang dia beritahu tu, agama boleh tahan jugak la,pendidikan pun, not bad ;).

Pastu, saya saran kat dia, kalau dah berkenan, jodoh takkan ke mana...cubalah jarakkan sikit pergaulan ngan si 'dia' tu...hehe, sms pun, sms yang penting-penting ja....and jangan membelakangkan mak bapak...ye lah kan, seorang wanita tu, selagi dia belum sah nikah, dia stil milik mak bapa dia...ye tak??

(~ha...diam tanda setuju~)

Erm...lagi pulak, kita ni, banyak lagi yang nak kena fikir, mana fikir nak belajar, membina masa depan, nak tolong keluarga, nak tolong agama...kan?

So....

berkorbanlah sebentar...sabar...pasti akan tiba juga saat tuk kita nanti...
Dan saat itu, rasailah kemanisannya,,ye tak??hehe

And, dia cakap lagi....

Dia ada masalah hati...siap nangis-nangis lagi, duh, kesian pulak sahabat I ni, hiii,
pastu, dalam dia rasa bersalah, dia tak mampu plak nak ungkapkan kat lelaki tu yang di nak jaga hati...(maybe dia dah ada hati kat 'dia' kan,,)hehe, so susah sikit nak cakap...gegar nanti iman...hiii.

Saya katalah, kalau dah berkenan, tunggulah habis belajar dulu...macam ustaz Nik and isterinya.....hehe

Dia balas, ko ni, aku sedih-sedih, sempat lagi ko bergurau.

Hehe...saje je tu,,,nak menjernihkan keadaan...

Kita masih ada masa untuk membaiki hati kita, masih ada masa untuk membaiki diri, silap sekali, bukan selama-lamanya kita terpaksa duduk di takuk yang lama.

Allah Maha pengampun,
Allah Maha Penyayang,
Allah Maha mengetahui akan isi hati hamba-hambaNya..

InnaAllaha maa'na...

Buat sahabat-sahabat sepejuangan,
Moga kita sentiasa berpesan-pesan dengan kesabaran & keikhlasan...

Illalliqo'wa maa's salamah ;)

Saturday, November 6, 2010

Rindu dengan sahabat, Rindu dengan Smakk


Asalamualaikum teman-teman...

InsyaAllah....saya doakan semua dalam keadaan sihat-sihat ja hendakNya....

Hari ni,

Saya nak kongsi sikit, tak tau la napa~

Tiba-tiba, rasa sangat rindu dengan kawan-kawan lama,

Haidah....Fadhilah.....Najihah.....

(~saya tak mampu nak masukkan semua~hehe)

Bukan apa, teman-teman macam ni, sangat sukar untuk saya dapat lagi,

Nak tukar ganti, apatah lagi,

Kalau imbas balik memori masa lalu,

Haidah antara teman yang banyak buka minda saya.Asal duduk dengan Haidah, pasti ada ja isu-isu Islam yang dia open. Kami akan bertukar-tukar fikiran.Share-share pendapat.Kadang-kadang tu, berdebat-debat jugak lah...tapi, akhirnya~ Haidah juga menang....hehe, (gurau je~)

Fadhilah pula, seorang yang berterus-terang, apa yang dia rasa tak elok pada pandangan Islam, dia straight ja cakap dengan saya, mungkin satu ketika, saya rasa tidak selesa...Tapi...subhanAllah.....tu lah benda yang paling saya dambakan sekarang.Haus jiwa saya nak dengar nasihat & tazkirah...huhu.Tegurannya kerana Allah, jiwanya tulus. :)

Najihah, sahabat saya yang minat sangat dengan dunia IT.Dulu saya tak minat sangat dengan IT-IT ni, tapi, sahabat dengan Jihah, buat saya kenal, penyebaran dakwah Islami ni, sangat besar percentnya menggunakan IT.Hurm...pastu, Jihah pun selalu tegur-tegur...supaya kite tak terkandas...

Ya Allah....HambaMu merayu...kurniakanlah hambaMu ini, sahabat sesetia Saidina Abu Bakar As-siddiq terhadap Rasulullah...

Hari tu, saya ada cerita-cerita dengan roommate, saya kata:

"Rindunya dengan SMAKK....beza sangat dah kehidupan sekarang ni...kadang-kadang rasa kosong...dulu, hari-hari boleh dengar tazkirah dari ust.Nik Anwar, sekarang...."

Kawan:(~diam...aje, no komen~)

Ya Allah, Engkau pertemukanlah hambaMu ini, dengan sahabat yang jujur dan memahami..

Bukan saya nak membandingkan sahabat lama & sahabat baru, malah, saya bersyukur masih ada orang yang mahu bersahabat dengan saya. Tapi, biasalah, memori yang di simpan selama 5 tahun duduk sebumbung, takkan mungkin pudar macam tu ja.

And untuk adik-adik junior SMKAKK, hope, kamu dapat meneruskan kegemilangan sekolah kita, tapi bawalah ia dengan landasan Rohani yang ampuh, Islam jangan di belakangkan.

Bawa Islam dalam jiwa dan sentiasa cuba untuk memperkukuhnya,mungkin tidak mudah.
Tapi, sehelai kertas, senang di koyak,namun, sebuah buku yang tebal, sangat sukar untuk di koyak. Buat follower blog ni.Syukran sudi meluangkan masa :)

Illalliqo'wa maa's salamah

Thursday, November 4, 2010

JIKA AKU JATUH CINTA

...Bismillahirrahmaanirrahim...

Ya Allah
jika aku jatuh cinta,
cintakanlah aku pada seseorang
yang melabuhkan cintanya padaMu,
agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu...

Ya Muhaimin,
jika aku jatuh hati,
izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
yang hatinya tertaut padaMu,
agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu...

Ya Rabbana ,
jika aku jatuh hati,
jagalah hatiku padanya,
agar tidak berpaling daripada hatiMu.....

Ya Rabbul Izzati ,
jika aku rindu ,
rindukanlah aku pada seseorang
yang merindui syahid di jalan Mu....

Ya Allah ,
jika aku menikmati cinta kekasihMu,
janganlah kenikmatan itu
melebihi kenikmatan
indahnya bermunajat
di sepertiga malam terakhirMu...

Ya Allah ,
jika aku jatuh hati pada kekasihMu
jangan biarkan aku
tertatih dan terjatuh
dalam perjalanan panjang
menyeru manusia kepadaMu....

Ya Allah
jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu
jangan biarkan aku melampaui batas
sehingga melupakan aku
pada cinta hakiki
dan rindu abadi
hanya kepadaMu....

...Amin.....

NABI ISA a.s. DENGAN ORANG MABUK CINTA



Dikisahkan dalam sebuah kitab karangan Imam Al-Ghazali bahawa pada suatu hari Nabi Isa a.s berjalan di hadapan seorang pemuda yang sedang menyiram air di kebun. Bila pemuda yang sedang menyiram air itu melihat Nabi Isa a.s berada di hadapannya maka dia pun berkata, "Wahai Nabi Isa a.s, kamu mintalah dari Tuhanmu agar Dia memberi kepadaku seberat semut Jarrah cintaku kepada-Nya." Berkata Nabi Isa a.s, "Wahai saudaraku, kamu tidak akan terdaya untuk seberat Jarrah itu."

Berkata pemuda itu lagi, "Wahai Isa a.s, kalau aku tidak terdaya untuk satu Jarrah, maka kamu mintalah untukku setengah berat Jarrah." Oleh kerana keinginan pemuda itu untuk mendapatkan kecintaannya kepada Allah, maka Nabi Isa a.s pun berdoa, "Ya Tuhanku, berikanlah dia setengah berat Jarrah cintanya kepada-Mu." Setelah Nabi Isa a.s berdoa maka beliau pun berlalu dari situ. Selang beberapa lama Nabi Isa a.s datang lagi ke tempat pemuda yang memintanya berdoa, tetapi Nabi Isa a.s tidak dapat berjumpa dengan pemuda itu. Maka Nabi Isa a.s pun bertanya kepada orang yang lalu-lalang di tempat tersebut, dan berkata kepada salah seorang yang berada di situ bahawa pemuda itu telah gila dan kini berada di atas gunung.

Setelah Nabi Isa a.s mendengat penjelasan orang-orang itu maka beliau pun berdoa kepada Allah S.W.T, "Wahai Tuhanku, tunjukkanlah kepadaku tentang pemuda itu." Selesai sahaja Nabi Isa a.s berdoa maka beliau pun dapat melihat pemuda itu yang berada di antara gunung-ganang dan sedang duduk di atas sebuah batu besar, matanya memandang ke langit.

Nabi Isa a.s pun menghampiri pemuda itu dengan memberi salam, tetapi pemuda itu tidak menjawab salam Nabi Isa a.s, lalu Nabi Isa berkata, "Aku ini Isa a.s."Kemudian Allah S.W.T menurunkan wahyu yang berbunyi, "Wahai Isa, bagaimana dia dapat mendengar perbicaraan manusia, sebab dalam hatinya itu terdapat kadar setengah berat Jarrah cintanya kepada-Ku. Demi Keagungan dan Keluhuran-Ku, kalau engkau memotongnya dengan gergaji sekalipun tentu dia tidak mengetahuinya."

Barangsiapa yang mengakui tiga perkara tetapi tidak menyucikan diri dari tiga perkara yang lain maka dia adalah orang yang tertipu.

1. Orang yang mengaku kemanisan berzikir kepada Allah, tetapi dia mencintai dunia.
2. Orang yang mengaku cinta ikhlas di dalam beramal, tetapi dia ingin mendapat sanjungan dari manusia.
3. Orang yang mengaku cinta kepada Tuhan yang menciptakannya, tetapi tidak berani merendahkan dirinya.

Rasulullah S.A.W telah bersabda, "Akan datang waktunya umatku akan mencintai lima dan lupa kepada yang lima :

1. Mereka cinta kepada dunia. Tetapi mereka lupa kepada akhirat.
2. Mereka cinta kepada harta benda. Tetapi mereka lupa kepada hisab.
3. Mereka cinta kepada makhluk. Tetapi mereka lupa kepada al-Khaliq.
4. Mereka cinta kepada dosa. Tetapi mereka lupa untuk bertaubat.
5. Mereka cinta kepada gedung-gedung mewah. Tetapi mereka lupa kepada kubur."