Saturday, September 28, 2013

Somehow :)

 
ctnuradlina, you've made me doing something this evening.heee.

The Giver

You strive to maintain harmony in relationships, and you usually succeed.
Articulate and enthusiastic, you are good at making personal connections.
Sometimes you idealize relationships too much - and end up being let down.
You find the most energy and comfort in social situations ... where you shine.

In love, you are very protective and supporting.
However, you do need to "feel special" - and it's quite easy for you to get jealous.

At work, you are a natural leader. You can help people discover their greatest potential.
You would make a good writer, human resources director, or psychologist.

How you see yourself: Trusting, idealistic, and expressive

When other people don't get you, they see you as: Bossy, inappropriate, and loud


Most of them true :D aigoo.
Is this how people view me? ngeh3

*nothing to do with horoscope/what so ever k*


Friday, September 27, 2013

Mengenal Rasa

 


Kosong.
Jelas kosong! minda, fikiran dan hati.
Kekok.
Malu.
Tapi gembira dalam senyap tanpa suara.
 
..............
 
Tahu, wujud yang dinamakan 'rasa' itu.
Cuba mencari jalan untuk lebih mengenalnya.

Adakah ianya..
Suara hati,
atau rayuan nafsu dari ablasa.
Tapi pengamatannya tetap kosong tanpa isi mahupun sebarang kata.
 
Allah membenarkan aku membuka fasa itu,
belajar merenung setiap 'rasa' itu.
Benarkah akan wujudnya?
Atau cuma gurauan saraf atau hormon adrenalin.
 
Rasa happy, tapi kosong.
Tiada stimulasi,
hanya wujud satu rasa senang yang bercampur dengan sedikit kawalan kematangan.
 
Bukan cinta,
bukan benci mahupun sayang,
Itu semua berbentuk sementara!
Bukan! Bukan 'rasa' yang itu.
 
..............
 
Tidak mampu di ungkap 'rasa' itu,
tapi yang pasti rasa itu senang.
:)
Indah tanpa perlu di susun jalannya.
Cukuplah kan?
Usah dikemelutkan minda memikirkan tentang itu.
Sebab,
'rasa' itu menyenangkan, tenang.
 
Yang namanya tenang itu usah di pertikaikan,
sambut saja dengan hati terbuka.
:)
 
-senyum sendiri-
 
................
selamat mengenal 'rasa' yang aku sendiri pun masih bingung untuk mengenalnya
 
[bersambung]



Monday, September 23, 2013

Kenapa begitu jawapannya?


Riuh kelas harini. Maklumlah, hari pertama bersua kembali muka-muka ceria :)

Then, satu sudut, 'Najwa', bunyi satu suara.
Aku menoleh.
Blank.
Siapa yang panggil? Oh... Almas :)

Ha, napa Almas? jawabku selamba.

Camni.. nak tanye.. wawa ade beli purdah kan?
*Silent for a moment*

Oh ya.. kenapa?
Masih kekok dengan soalan tu.

"Macam ni.. Najwa gune tak purdah tu?
*Sekali lagi, tertembak dushhh ke jantung*

Hiii. Senyum pahit.
Tak.. simpan je.. lame dah beli. Tapi xkuat lagi nak pakai.

Tiba-tiba dari angle badan sebelah kanan Almas. "Kenapa kaka tidak pakai", tanya si manis Ruvanyah. Gadis India yang sopan ja perilakunya.

*Hoho..*
What type of question all of u are giving me?
Blurr

Cuba berdalih.
" Erm.. belum cukup kuat.... belum terbuka hati... ermm.. belum layak.."
Jawapan yang pastinya TIDAK IRONI!
Kalut!

Almas senyum ja memandangku.
Aku pun, senyum kembali padanya.

Cepat-cepat tukar topik.

"Oh.. Almas nak gune ke?"
Kataku beralih arah dari perbualan asal.

"Ye.. baru nak berjinak-jinak le ni.."

*sekali lagi tersentuh*

" Tapi Ruvanyah, pakai niqab ni bukan wajib.. cuma kalau pakai, lagi terjaga :) sebab yang wajib tutup tu seluruh badan kecuali  muka dan tapak tangan ", pintasku kepada perbualan dengan Ruvanyah yang tergantung tadi. Gadis non-muslim itu senyum memberi respon.

"Betul", Almas menyambut sambil tersenyum.

"Almas memang patut pakai" ;)
Kiasku yang bersahaja untuk menunjukkan bahawa Almas cantik orangnya.

 "Almas nak ke purdah tu?", tanyaku.

"A'ar.. nak.. ade warne ape?"

"coklat..hitam.. pink..", singkat jawapanku.

"Nak hitamlah.. berape hargenye?"

"Kite beli dalam Rm 15 xsilap satu, nanti kite jual kat Almas murah sikit la"

Wajahnya bertambah ceria.
"Ok"
:)

Aku senyum dan mula beralih ke kerusi depan. Kedudukan strategik yang Allah beri padaku hari pertama aku sampai ke kuliah sebagai 2nd year student.

.................

Tapi terdetik juga di dalam hati.
"Kenapa begitu jawapan yang ku beri pada Ruvanyah?"

Ah! bagaimana mungkin nasi yang belum masak di makan? Biarlah masak dulu, baru makan.
In shaa Allah :)
Yang penting 'punya niat' kan.

Dan yang paling penting!
Semua mesti keranaNya.
Mesti!
Wajib!

[bersambung]



Saturday, September 21, 2013

Wanita Yang 'Kelihatan' Tegar itu ( ber idea novelist - rekaan+benar, hee)


Wanita Yang 'kelihatan' Tegar itu


Dulunya, gadis itu. Lantang bersuara, " kita bercinta cuma lepas kahwin!" , "Mana mungkin wujud barakah pada percintaan yang berpaksi nafsu macam yang korang buat ni!". "Kalau boleh, cinta lepas nikah la..".

Repeat, 'dulunya'.

Bagaimana sekarang?

TERUJI

Seuntai ayat yang lafaznya mudah tapi penuh tribualsi. Kerana diri mengakui, diri ini bukan dinding batu yang tiada perasaan, tapi satu lembaga yang ber ruh dan ber perasaan.

...........

Malam ini, sahabatku menuturkan ayat penuh cermat dan tegas padaku sewaktu cerekarama 'Maafkan Kami' tengah berlangsung di kaca televisyen. Rose menolak lamaran Khai.

" Satu je Najwa, lelaki ni, kalau dorang tak suke, dorang tak suke la tu, tak perlu pakse-pakse. Kalau dorang suke, dorang suke sangat-sangat."

Aku?

SENTAP

Kenapa sahabat ni membuka topik yang tidak di undang ni?

[ Dalam hati : die nak sindir kite ke ni?]

TERKILAN. TERSENTAK. BERBAUR!

..................

Kata-kata sahabat ini mengingatkanku tentang seseorang yang pernah aku sukai dan masih aku sukai.

[Ok fine! Jiwang la tu!!]

Tidak.
Bukan jiwang.

Kerana,
aku tahu kenapa aku menyukainya.

Kerana akhlak & agama.

[ Engkau memang suka judge luaran orang kan Najwa? Padahal kau tak pernah kenal pun dia. ]

Tidak.
Tapi yakin itu ada.

Dan apakah yang hina sangat? Menyukai seseorang, dan seseorang itu tidak pernah pun menyukai kita, hina??

Ya Hina.
Katanya, perigi cari timba.

Selalunya, timba cari perigi.
Padahal, hakikatnya, tanpa perigi, apalah fungsinya timba? cebok ja?
Falsafah kosong. Mentaliti masyarakat, mampu ke ubah?

Jawapannya tetap TIDAK.
Perigi cari timba tetap 'maintain' sebagai satu fenomena yang luar biasa.

Jijik katanya, perempuan tak tahu malu. Orang dah tak nak, janganlah paksa. Takda maruah ka?

Sadis!

..................

Di satu situasi yang lain.

Quoted
" Seseorang yang membiarkanmu menunggu tanpa sebarang jawapan dan sebab, dia tidak mencintaimu "

Mungkin ini jawapannya.
'Motivational picture' ni memang jawapannya.

Ya benar.
Dia yang 'benar' untukmu, tidak akan membiarkanmu tertanya-tanya tentang rasa dan perasaannya. Tingkahnya akan bertutur. 'Determination' yang dia beri padamu sudah cukup ampuh sebagai bukti.

Tapi yang Diam.
Tiada suara.
Bisu?

Memang inilah 'kot' jawapannya.
'dia tidak mencintaimu'

...........

Aku senyum :)

Rupanya aku ini tidaklah setegar yang kau lihat. Cuma terselindung oleh dinding senyuman.

Nampak Tegar berprinsip. Tapi sebenarnya Lemah tanpa bimbingan.

But
setidak-tidaknya!

Aku Mencuba untuk Pertahankan Prinsip itu.

Cinta selepas Nikah.

[ Yer kee ni..? ejek adik-adikku]

Aku kekal senyum menyembunyikan rasa.
Gelora di dalam!

...........

Jodoh Belum Tertemu.

Apakah harus bersedih?

off course no!!

Masih muda...
Fokus!

[bukan mudah mak... kataku]

Tapi ada benarnya bibit-bibit nasihat bonda. Duit gajiku pun belum sampai ke tangan mama, nak kahwin?

*sentap sendiri*

...............

Oleh itu, kataku pada diri malam ini.

Kau sudah tahu jawapannya kan ;)

Berbahagialah.
Bukan sebab gila, sebab kini kau bebas tanpa sebarang rasa yang mengongkong.

Jangan sedih lagi :)

Allah akan hantar padamu hambaNya yang sudi.
Baik
Lembut Hati
Sopan
Adil

[amboi!]

:D

.............

So,

'Semua akan tiba tepat pada waktunya'

Yang bukan tetap kekal bukan, yang iya, pasti akan iya.

Yang Penting

TUNGGU.

Terus ceria ;)

........

- bersambung -