Skip to main content

Posts

Showing posts from April, 2011

Hadis 11 (dari Hadis 40 Imam Nawawi)

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Apa khabar? =). 
Jom share ;)
"Tinggalkan yang Meragukan"
Daripada Abu Muhammad al-Hassan bin Ali bin Abi Talib r.a, cucu kesayangan Rasulullah SAW berkata bahawa beliau menghafal salah satu daripada sabda Rasulullah SAW:
Maksudnya: " Tinggalkanlah apa yang meragukanmu dan kerjakanlah apa yang tidak meragukanmu"
(Riwayat al-Tirmizi no.2518, al-nasa'i no.5711,8/327-328,Ibn Hibban dan al-Hakim)
Huraian dan inti dari hadis:
Kalimah yang 'meragukan' bermaksud meninggalkan sesuatu yang menjadikan kamu ragu-ragu dan gantikanlah dengan perkara yang tidak meragukan. Hadis ini kembali kepada pengertian hadis ke enam,yaitu sabda Nabi SAW yang bermaksud,
" Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas,dan di antara kedua-duanya banyak perkara yang syubhah". Meninggalkan yang syubhah akan membawa seseorang muslim kepada sifat warak. Ia merupakan manfaat umum dalam usaha menjaga diri daripada was-w…

ANALISIS KENAPA AL-QURAN TURUN KEPADA BANGSA ARAB

1.         Bahasa Arab

Ia adalah antara bahasa yang tertua di dunia, dan bahasa ini adalah bahasa yang asli (authentic), yakni, tidak ada ceduk-menyeduk bahasa asing, spt bahasa Inggeris @ bahasa Melayu sekalipun.. Bahasa yg paling tepat untuk menerangkan tentang isi kandungan Al Quran. Bahasa yang terindah utk nukilan puitis

 2.        Bangsa Arab

Adalah bangsa yang terkenal dengan puisi dan syair, dan arif menghafal.. Adalah bangsa yang terkenal dengan sifat degil, kasar ( pengaruh  geografi), dan kejam (seperti membunuh anak perempuan) serta budaya dan  amalan-amalan  sesat seperti menyembah berhala, arak, judi, perempuan, sihir dan sebagainya.

Cabaran: sifat-sifat tersebut adalah merupakan satu cabaran yang hebat untuk Nabi SAW meyampaikan ajaran Islam kepada masyarakat yang sebegini rupa.  Kalau nak dibandingkan dengan bangsa-bangsa sebelah timur, walaupun kafir, budaya  timur masih sopan, lemah lembut. Dan kalau bangsa Melayu kita, bila  ajaran Islam datang dengan mudah kita men…

Its not easy to make all people around us satisfied *_*

Bismillahirrahmanirrahim.
Asalamualaikum w.b.t =)
Meet  you all again in this entry ;).
Want to share some sort of small awkward feeling here, but still consider it normal. But before that, lets go through this ~
" Behold in the Remembrance of Allah do hearts find satisfaction." (13-28)
From that "ayaht", what appear in ur mind?? =)
Its about satisfaction right?. Erm..... Before I tell you the main thing that I should share in this entry, let me share some story =).
" Linda & Ciciy ni sahabat baik. Dorang jumpa tym kat tempat belajar d Institut ....{rahsia}, ehe. Selama ni, diorang kawan baik ja. Tapi, satu kali tu, kawan c Linda, iaitu c Ciciy ni, asyik-asyik buat muka masam, kasar kalau berkata-kata, [ndak la kasar sangat pun, kasar dari biasa la ] , asyik-asyik tunjuk muka la! ndak habis2 ! {ehe, emosi pla kan :P}, mungkin atas dasar ketidakstabilan hormon kan... ala, biasalah...wanita kan ;)... hee. Dah tu... c Linda ni pun ndak sudah dapat tahan ~~ lalu &quo…

Field Trip sandakan =)

Bismillahirrahmanirrahim

Asalamualaikum w.b.t.

Hanya gambar yang menjadi bukti bicara, kerana lidah kelu untuk berkata :)

Program Menara Gading 2011. Membuka Mata Hatiku yang selaMa ini Kaku.

Bismillahirahmanirrahim.
Asalamulaikum w.b.t harap semua teman-teman sihat hendakNya =)
Ha! this week, Najwa turut membantu dalam Program Menara Gading (PMG) 2011.Tapi, kali ni Najwa merungkai setiap apa yang Najwa belajar, dari perspektif yang agak berbeza ;)... erm... slightly different :). Sebab.... kali ni.... Najwa jadi salah seorang "chef". ehehehe....Perasaan tu.... mmg!! sangat-sangat berbeza!.  I learn many things. And this experience make me always thank to others. =).
Pengajaran yang najwa dapat:
1. Najwa berterima kasih sangat dekat "mbak-mbak" yang masak utk semua pelajar masa zaman sekolah dulu. Ndak sangka pulak, masak untuk ramai orang ni perlukan mental & fizikal yang agak kritikal juga.Syukur ada kak Jue, banyak bagi tunjuk ajar =). kak Ain, kak Nana, Yuni, & Atul. :).
2. Najwa tau sda.... macamana mau pegi 'pasar ikan' waktu pagi... jam 4 pagi?? aduyai..... first time... tp, kak Jue kata, time tu la ikan baru sampai... fresh! ;). erm.... t…

Anak-anakku =)

Bismillahirrahmanirrahim.  Asalamualaikum w.b.t
PROGRAM KAMI SAYANG & PRIHATIN (KSP).
Unforgetable memory!
Lets take a look ;)



Wou!! sabar adek2ku... sangat ribut + meriah!!


Tu yang najwa peluk tu, Azrul nama dia, suka senyum sebenarnya, kalau senyum nampak semua gigi, pipi tembam pun naik =). tp, kat gambar, buat muka macho la pulak~~ hehe . Yang sorang g Adha... Allahuakbar...hyperaktif! xble duk diam! d suruh mandi xmau,, bila sebut, "nanti bagi 20 sen,"ha! baru dia b'gegas mau mandi. Banyak karenah... tapi seronok layan =).

lucu ngan adek2 ni =). kalau kawan2 yang baca entry ni ada masa, cuba2 lah turun padang lawat2 anak2 RPH ni. dorang perlu kita, perlu kasih sayang =).

Najwa nak crita, ada satu budak ni, Hardy nama dia, tengah2 kami berprogram, suddenly, dia berlari masuk bilik, baring atas katil, tekup muka ngan kain selimut, jadi Jima pun dekati la budak tu... tanya "kenapa sayang?"... budak tu senyap,, xjawab, "kenapa hardy...?" jima try provo…