Skip to main content

Korban!

Felicia Yap?
 24.9.15. Aidiladha. :) Sambutannya. Alhamdulillah. As usual. Di rumah saja. Tidak busy. Santai. Tiada sebarang tekanan. Semuanya hanya tentang 'kebersamaan' kami sekeluarga. Every Eid pun, ndak kira la aidilfitri or aidiladha. Kebersamaan adalah salah satu yang kami satu family mahukan :). But kali ni. Agak*sunyi. Sebab si boy mama (Akid) ndak balik. Staying with his non-muslim friend in the hostel. Cool* anak perantauan kan. Kadang-kadang perlu rasa juga tu. Untuk bina kredibiliti mandiri. I've been thru that :)

*
So dekat rumah ni. Memang kami ada bela seorang Felicia Yap ya. Kalau agak-agak mau jumpa Felicia Yap, tapi ndak kesampaian, boleh la jugak PM. Ada ni sini sorang di rumah ni. lol. Habis handphone aku penuh memory nya k! Gambar dia sorang jak. -- Tapi, if tiada dia ni. Tiada raya kami di rumah ni. luls. 

*
The gegirl team in the house

So semalam. Dalam kereta. Jammed jalan. Sebab semua orang balik raya. And my father suddenly utarakan certain statement, yang buat diri berfikir.

"Banyak manusia ani. Semue ber keluaran"

"ye lah pak. Raye kan"

Senyap sekejap.

"Sebenarnya. Apa ba sebenarnya pengertian 'korban' ni? Kita faham ka tu? Apa ba yang sebenarnya yang di raikan ni? Korban yang macamana sebenarnya yang di sambut ni?"

Senyap. Bertambah 10 minit.

"Kalau di fikirkan korban Nabi Allah Ibrahim dan Nabi Allah Ismail tu. Tiada orang sanggup buat benda begitu. Bayangkanlah, Allah perintahkan Nabi Ibrahim tinggalkan isteri dan anaknya. Lepaskan mereka di tengah padang pasir. Ade kah lelaki yang sanggup tinggal anak bini nye sehelai sepinggang nyatu. Worst! tu feeling nye."


"Kemudian. Nabi Allah Ibrahim. Di suruh sembalih anak nye. Cue kamu bayang tu. Ndade tebayang tu! Sigh*"

(With informal tone and informal situation)

Bapak terus memandu. Dan kami deeppp 'memikir'. Khutbah yang orang dengar pagi ni. Bapak sudah rungkai malam sebelumnya. Tapi sejauh mana kita yang mendengar mampu garap dan hayati. Itu urusan dalaman diri.

Selalunya. Kalau bapak sudah 'suruh fikir' gitu. Kami cuma senyap, dengar dan FIKIR. 

*
Aidiladha ku? tepuk dada Najwa! Huhu. Sendiri boleh rasa.

S0? Which one is my mom? lol
Baju. Semua hasil tangan mama. Hehe. Harini, sambutan aidiladha. Kawan-kawan adek datang rumah. Selebihnya, lawat rumah jiran sebelah. Dari aspek sosialnya, agak kureng la banding raya aidilfitri kan. Tapi juadah pagi-pagi memang penuh. Lain lagi dengan pertukaran lamban and rendang dari jiran sebelah.

*
Moga aku mampu mengait makna dari yang namanya 'pengorbanan' :) Moga Tuhan pahat cuma 'sayang' dalam hatiku. Tiriskan sehabisnya pada yang namanya amarahku. Allahummalayyinliqolbikamalayyintalidaudalhadid.

*
CatatanWawaHaris!

Comments

Popular posts from this blog

Hadis 11 (dari Hadis 40 Imam Nawawi)

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم و رحمة الله و بركاته Apa khabar? =).    Jom share ;) "Tinggalkan yang Meragukan"   Daripada Abu Muhammad al-Hassan bin Ali bin Abi Talib r.a, cucu kesayangan Rasulullah SAW berkata bahawa beliau menghafal salah satu daripada sabda Rasulullah SAW: Maksudnya: " Tinggalkanlah apa yang meragukanmu dan kerjakanlah apa yang tidak meragukanmu" (Riwayat al-Tirmizi no.2518, al-nasa'i no.5711,8/327-328,Ibn Hibban dan al-Hakim) Huraian dan inti dari hadis: Kalimah yang 'meragukan' bermaksud meninggalkan sesuatu yang menjadikan kamu ragu-ragu dan gantikanlah dengan perkara yang tidak meragukan. Hadis ini kembali kepada pengertian hadis ke enam,yaitu sabda Nabi SAW yang bermaksud, " Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas,dan di antara kedua-duanya banyak perkara yang syubhah". Meninggalkan yang syubhah akan membawa seseorang muslim kepada sifat warak. Ia merupakan manfaat umum dalam usaha me

Apa itu HIV?

So that night. He 'actually' told me about "Rumah Pengasih" ? If I'm not mistaken. He told that, woman with unwanted pregnancy and had HIV stayed in that house. But, my point in this post is his question regarding HIV. "Jadi sebenarnya, apa yang menyebabkan HIV tu ya? Camana la mau ubat tu?" And that night. My typical 'student mind' with exam oriented krik3* moment medical student came out. I cursed my own self as I can only replied those questions in the most 'surface' way.   . So today, I decided, to 'kind of' pay it back . Boleh kan? Ngeh heh.  So, apa sebenarnya HIV tu ? HIV tu sebenarnya stand untuk "Human Immunodeficiency Virus". If kita ada virus ni dalam badan kita, dia boleh bagi kita satu penyakit akhirnya. Iaitu--> AIDS (Acquired Immunodeficiency Syndrome).  Unlike other virus. Virus yang satu ni, macamana kau try buang pun, dia ndak akan pernah get rid of, kau kena tanggung sampai mati. Da

Program Menara Gading 2011. Membuka Mata Hatiku yang selaMa ini Kaku.

Bismillahirahmanirrahim. Asalamulaikum w.b.t harap semua teman-teman sihat hendakNya =) Ha! this week, Najwa turut membantu dalam Program Menara Gading (PMG) 2011.Tapi, kali ni Najwa merungkai setiap apa yang Najwa belajar, dari perspektif yang agak berbeza ;)... erm... slightly different :). Sebab.... kali ni.... Najwa jadi salah seorang "chef". ehehehe....Perasaan tu.... mmg!! sangat-sangat berbeza!.  I learn many things. And this experience make me always thank to others. =). Pengajaran yang najwa dapat: 1. Najwa berterima kasih sangat dekat "mbak-mbak" yang masak utk semua pelajar masa zaman sekolah dulu. Ndak sangka pulak, masak untuk ramai orang ni perlukan mental & fizikal yang agak kritikal juga.Syukur ada kak Jue, banyak bagi tunjuk ajar =). kak Ain, kak Nana, Yuni, & Atul. :). 2. Najwa tau sda.... macamana mau pegi 'pasar ikan' waktu pagi... jam 4 pagi?? aduyai..... first time... tp, kak Jue kata, time tu la ikan baru sampai... fresh!