Skip to main content

Detachment


Aku akan menulis semula :) Teringat komen rakan sewaktu dalam perjalanan balik ke Ipoh, " Aku rase ko pandai menulis, ko tulis la pape, pastu bagi kat aku. Aku tau je kat mane nak hantar". Saya, senyap dan berfikir. "Hurm, actually memang ade minat tu, tapi... saya tidak menulis suka-suka. Saya tidak menulis dengan 'cipta-cipta', saya tulis dari rasa". Bagi saya, penulisan dan 'rasa' adalah dua elemen yang tidak boleh di pisahkan. Cheewah! Hee.

But basically, my life here since masuk practical ni tiada lah anjakan paradigma sangat, saya tetap saya. Yang suka melancong dan scroll facebook. Lol. Teman-teman terdekat mesti tau. Tapi.. my inside like  70-80% changed menurut kesedaran saya. Saya bukan lagi Najwa yang boleh gelak suka-suka macam dulu. Memang saya gelak, tapi dah kurang* and I still remember, saya paling latest  gelak kuat bila all my Abim's friend visited me masa balik cuti haritu. Dengan lawak dorang, saya yang suram, sampai sakit pipi senyum. Dan saya boleh rasa tense saya tu kurang sikit berbanding sebelumnya :) hee.

Dan kenapa saya menulis semula? Harini? Entahlah. Saya rasa saya 'perlu' menulis. Sebab, saya punya satu rasa, yang saya x boleh deny 'kurang menyenangkan'. Balik cuti haritu, hidup seolah padat, sebab cuti pendek sangat. Saya boleh kata, the whole 1 week tu ada ja kena jalan. Memang xlekat dekat rumah. Kalo dekat rumah pun, saya x rest, samada mengemas rumah atau teman mama beli barang. Ada la jugak selit2 meng online kan diri. Apa ja pun, online tu easy, just clicked dekat phone. Xperlu gerak pun.

Persoalannya di sini. Apa yang 'kurang menyenangkan' tu? Saya pun kurang pasti sebenarnya. Tapi sakitnya tuh disini* hati. Saya xpasti, sayakah yang masih marah, atau orang lain yang masih marah dekat saya. Yang penting, saya sejujurnya, instead of marah dan rebel , saya risau and care. Tapi biasanya luka yang di buat oleh orang yang dekat dengan kita lebih dalam dari luka yang stranger tinggalkan. Saya dah minta maaf. Saya dah buat part saya, but weird nya, orang yang marah dekat saya tu, masih marah dan enggan respond. But again, intead of marah balik, saya sebenarnya more towards risau and care. Sebab saya memang versi macam tu, gaduh jangan lama. Kita dekat dunia ni, boleh bergaduh untuk merasa kepelbagaian warna kehidupan, tapi kita tidak di cipta untuk itu dalam dunia ni. Sebab tu, mana-mana pergaduhan, saya banyak beralah ja.

But in this case, saya sendiri kurang jelas. Why it took so long to heal the wound? , I can cure myself, why not you? Astaghfirullahaladzim.. Mungkin besar sangat ni wound that I left dekat dia. Dan kadang-kadang saya rebel dengan apa yang dia buat. Saya rasa saya di buli secara mental. Dan saya xkan biar benda tu terus berlaku. No no no.

*Panjang juga ni my luahan*

Tapi sebenarnya, dari sudut baiknya, Najwa lihat benda ni punya hikmah yang tidak ternilai. Allah cuba tunjukkan sesuatu dan buat sesuatu untuk Najwa. Sebab sahabat yang sorang ni, dia sangat baik dan always a giver. Kebaikkan dia boleh mencairkan mana-mana hati. lol. Sebab tu saya salu guard myself dari falling in love. lol. Tapi kebaikkan dia serious memang boleh buat semua orang attracted towards him. Non can beat it. Honestly.

But sad is, I think, lepas ni semua nya xkan pernah sama dah. Sebab saya rasa dia dah nekad dah ni untuk stop any connection with me. Even saya tanya tentang keadaan bapa dia pun dia xreply dah. Sigh* Petanda pada kebencian yang melampau la tu. This thing happened like so fast! Tapi saya yakin, Tuhan punya hikmah untuk semua ni terjadi. Tuhan tengah berbicara dengan Najwa tentang,

"DETACHMENT"

Selama ni Najwa cuba untuk detach. Tapi segagah mana pasakan bumi si gunung tinggi, tetap telanjang bila di toreh dan di bom berpenjuru. Same with me. Walaupun hati selalu terdetik untuk leave this one friend, tapi dia bukan biasa-biasa. Ada something dekat dia yang buat saya xkan lepas dia. Mungkin kebaikkan dia tu la. I don't know. Cumanya sekarang, saya xperlu dah 'cuba detach'. Tuhan sendiri detach kan untuk saya sahabat yang sorang ni. Tuhan sendiri dah buatkan sahabat saya ni menjauh. Tuhan bantu saya buat detachment tu walaupun menyakitkan. Tapi saya yakin, Tuhan punya rencana. :) Bukan mudah, tapi in shaa Allah boleh. Sakit, sebab bila kita dah too close, known each other, etc. Tiba-tiba masing-masing bawa haluan, dan cara detach tu kurang menyenangkan lagi, memang sakit. Tapi yakin. Saya yakin. Jika dengan satu kehilangan, Tuhan gantikan dengan ingatan yang lebih besar pada Nya, kebergantungan tiada tara padaNya. Itu petanda kepada 'satu kebaikkan' :) iaitu mendapatkan Tuhan, dalam hilang nya keduniaan. :)

Mungkin, inilah titik akhir pada 'pinjaman' yang Tuhan beri. Seorang sahabat yang baik dan memahami. Silap saya mungkin kurang apprecitiation pada teman begini. Silap saya mungkin tidak cuba memahami. Saya sendiri xsangka, benda ni akan jadi this BIG. In shaa Allah, mungkin Tuhan akan pinjamkan saya semula sahabat macam ni bila saya mula beri sepenuh ingat pada Dia.

Untuk sahabat, terima kasih for being there for me. And I'm sorry, sebab mungkin I'm not there with you when you need me.

Selalunya saya jarang mengecewakan teman-teman saya. Sebolehnya saya cuba penuhi, but this time, I feel like miserable sebab dah menghampakan salah satunya.

*Salam maaf permisi ku undur diri*
(ok yang ni saja menghilngkan ke seriousness)
Najwa tetap sayang. :)



*Gambar sekadar hiasan*

Comments

Popular posts from this blog

Hadis 11 (dari Hadis 40 Imam Nawawi)

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم و رحمة الله و بركاته Apa khabar? =).    Jom share ;) "Tinggalkan yang Meragukan"   Daripada Abu Muhammad al-Hassan bin Ali bin Abi Talib r.a, cucu kesayangan Rasulullah SAW berkata bahawa beliau menghafal salah satu daripada sabda Rasulullah SAW: Maksudnya: " Tinggalkanlah apa yang meragukanmu dan kerjakanlah apa yang tidak meragukanmu" (Riwayat al-Tirmizi no.2518, al-nasa'i no.5711,8/327-328,Ibn Hibban dan al-Hakim) Huraian dan inti dari hadis: Kalimah yang 'meragukan' bermaksud meninggalkan sesuatu yang menjadikan kamu ragu-ragu dan gantikanlah dengan perkara yang tidak meragukan. Hadis ini kembali kepada pengertian hadis ke enam,yaitu sabda Nabi SAW yang bermaksud, " Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas,dan di antara kedua-duanya banyak perkara yang syubhah". Meninggalkan yang syubhah akan membawa seseorang muslim kepada sifat warak. Ia merupakan manfaat umum dalam usaha me

Apa itu HIV?

So that night. He 'actually' told me about "Rumah Pengasih" ? If I'm not mistaken. He told that, woman with unwanted pregnancy and had HIV stayed in that house. But, my point in this post is his question regarding HIV. "Jadi sebenarnya, apa yang menyebabkan HIV tu ya? Camana la mau ubat tu?" And that night. My typical 'student mind' with exam oriented krik3* moment medical student came out. I cursed my own self as I can only replied those questions in the most 'surface' way.   . So today, I decided, to 'kind of' pay it back . Boleh kan? Ngeh heh.  So, apa sebenarnya HIV tu ? HIV tu sebenarnya stand untuk "Human Immunodeficiency Virus". If kita ada virus ni dalam badan kita, dia boleh bagi kita satu penyakit akhirnya. Iaitu--> AIDS (Acquired Immunodeficiency Syndrome).  Unlike other virus. Virus yang satu ni, macamana kau try buang pun, dia ndak akan pernah get rid of, kau kena tanggung sampai mati. Da

Stay Humble :)

The consultant. Yep, they are a consultant, a specialist or in other words, the Mr. Know it all for their specific field. What I want to share tonight, those Doctor I've seen, the more they know, the more humble they became in life. You can view it through their character,  in how they treat people, how they treat those who can do nothing for them :) Dr Cheah told us today. How after you delete your arrogance people will be kind to you. God also kind to you. After the patient died, you don't say,"You all should bring him/her early.If not, the patient can save!". You don't, he said. Don't be arrogant. Be humble and kind to the family member.In fact, both had done their best to save the patient.  In another story, he drove to the hospital above the speed limit. The police stopped him. But due to his reason, as he said he had an emergency case in the hospital with guilt face shown on her face, the policeman forgive him. See? He said :)  . Stay