Skip to main content

Sejauh mana cintaku padaMu Wahai Penciptaku.

Bismillahirahmanirrahim..

Asalamualaikum buat semua teman,

Hari ni, Najwa menaip dengan rasa yang berat, mata pun macam berkaca-kaca dah ni, dada dan fikiran, sesak! Menerawang, fikirkan mama dekat hospital sekarang =( . Tadi, 18.4.2011, Jumaat, petang. Najwa lawat mama, lepas shock! mama kena buat operation directly, pas tahu ada something uncommon dalam badan, near to her ovary. Mungkin kifarah dosa, untung mama, Allah still sayang. Tadi, sebelum balik hostel, mama senyap ja... macam xstuju Najwa balik, tinggalkan dia sorang2 dekat sana, ya lah... najwa faham jugak... sunyinya tempat tu (Hospital raflesia) . dah tu, jiran sebelah pla, conquer TV... hurm.. kesian mama. Tadi, sayu juga najwa rasa, mama nampak penat, bibir pucat, najwa urut2 kaki  mama, tp, mama kata "penat nanti ko...". =( ... mau nangis!

Bukan najwa xmahu stay teman mama.. najwa ada nak kena urus g ngan kerja-kerja dakwah. Lagi pun, klu najwa tidur kat hospital... ruang mama tu dahlah kecik, takut2 menyusahkan pula,, bapa lagi.... mau letak mana? . =( .Isk! sedih!! Ya allah..... hambaMu mohon kekuatanMu... Berilah keselamatan & kesejahteraan kat mama. (ha, ada air dah kat keyboard,uhu). Tadi, sempat juga baca al-ma'thurat n quran tepi mama. Pas najwa stop baca ma'thurat, mama kata " sambunglah dek bacaan tu". huu.... najwa bersalah tinggalkan mama gitu,.. Ya Allah, lapangkanlah dada hambaMu ini. Mudahkanlah urusan hambaMu ini. Dan ampunilah dosa hambaMu ini atas segala kelalaian hambaMu ini mengingatiMu.

Tapi, xda orang boleh ambik tempat bapa najwa, tabah sangat! dah dua kali berhadapan dengan situasi yang sama. dulu najwa... sekarang mama...Najwa sayang bapa! sekarang ni, sunyi, dekat hostel UMS, sorang2, xda kawan tempat ngadu. Tapi Najwa tahu, Allah tengah memerhati, n mengetahui isi hati najwa sekarang ni. tadi bapa tanya, "ada teman ka tidur kat bilik di asrama?" Najwa kata, "ada". Bukan najwa bohong, najwa yakin, Allah temani, malaikat kiri kanan akan sentiasa temani. La haula wala quwwata illa billah.

Satu hal lagi, Najwa xbrapa suka n stuju ngan certain2 orang yang senang tengok orang lain susah. najwa dah ada pengalaman dah dulu, waktu najwa sakit, orang sekeliling (bukan semua la), bukan nak tolong doakan, dorang dok bincang plak, "hurm... napelah keluarge si haris tu kena penyakit ar.... blablabla.... tu la.... bla..bla.... Ya rabbi! tahukah, orang yang sakit ni untung... Allah masih beri peluang hapus dosa tau. Tu lah kita, kalau cetek pemikiran! Jangan lupa... dunia ada turun naik... hari ni kita dok ngata orang... esok lusa?? haa... bukan nak doakan... cuma kita ambil iktibar la...tu la mama kata tadi " nda payah la bagitau orang dekat kampung tu, lain-lain lagi nanti yang di cakap" . Najwa faham maksud mama, sebab dulu najwa yang kena.... ya lah, kita sakit, bukannya nak mendoakan, mengutuk dan mencari-cari dosa n salah orang lagi. Astaghfirullah.... apa kah maknanya tu?? hurm....

Pada teman-teman yang baca entry najwa kali ini, hope sangat doakan mama  Najwa, moga selamat &  diampunkan dosanya, moga sentiasa dalam jagaanNya. amin. 

hambaMu yang bergantung padaMu.
Buat mama, moga diri sentiasa tabah =(

Comments

Popular posts from this blog

Hadis 11 (dari Hadis 40 Imam Nawawi)

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Apa khabar? =). 
Jom share ;)
"Tinggalkan yang Meragukan"
Daripada Abu Muhammad al-Hassan bin Ali bin Abi Talib r.a, cucu kesayangan Rasulullah SAW berkata bahawa beliau menghafal salah satu daripada sabda Rasulullah SAW:
Maksudnya: " Tinggalkanlah apa yang meragukanmu dan kerjakanlah apa yang tidak meragukanmu"
(Riwayat al-Tirmizi no.2518, al-nasa'i no.5711,8/327-328,Ibn Hibban dan al-Hakim)
Huraian dan inti dari hadis:
Kalimah yang 'meragukan' bermaksud meninggalkan sesuatu yang menjadikan kamu ragu-ragu dan gantikanlah dengan perkara yang tidak meragukan. Hadis ini kembali kepada pengertian hadis ke enam,yaitu sabda Nabi SAW yang bermaksud,
" Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas,dan di antara kedua-duanya banyak perkara yang syubhah". Meninggalkan yang syubhah akan membawa seseorang muslim kepada sifat warak. Ia merupakan manfaat umum dalam usaha menjaga diri daripada was-w…

Puisi Komitmen

Mari. Mari telagah tentang songsang nya minda.  Mari. Mari telagah tentang sempitnya akal.

*  Dia. Wanita itu. Merayu dan minta pada hadirnya komitmen. Katanya, "sudah matang. aku justeru mahu setia dan fokusnya cuma satu" Mungkin penat. Mungkin juga sudah enggan bermain rasa.
* Dia pula. Menuntut 'cuba'.  Kita 'cuba-cuba' dulu.  Keluar-keluar berdua. Mungkin dalam pada itu, yang tiada rasa, mungkin 'ada' rasa. 
* Bodoh.
Kata hati wanitanya.  Akal apa yang sebenarnya kau pakai?
Di 'cuba' aku, lepas tu kau talis-taliskan akhirnya bukan?
Tidak sesuai. Ya, lain jalan ku.  Bangang level 5 kau mau aku kata padamu kan?
* Aku mundur.
Aku jelas aku tidak ada di mahu mu. Kau yang 'cuba-cuba' justeru bukan pilihan yang tepat untuk aku.  Jahanamkan saja permainanmu.  Aku enggan menjadi participant dalam gamble perasaan yang kau cipta di rekayasa.  Cari lain semahumu.
"Sebab aku menuntut komitmenmu. Jelas 'hanya' untuk aku" 
**********
Selepas berbual panja…

Siapakah kita di dalam kita.