بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Apa khabar? =).
Jom share ;)
"Tinggalkan yang Meragukan"
Daripada Abu Muhammad al-Hassan bin Ali bin Abi Talib r.a, cucu kesayangan Rasulullah SAW berkata bahawa beliau menghafal salah satu daripada sabda Rasulullah SAW:
Maksudnya: " Tinggalkanlah apa yang meragukanmu dan kerjakanlah apa yang tidak meragukanmu"
(Riwayat al-Tirmizi no.2518, al-nasa'i no.5711,8/327-328,Ibn Hibban dan al-Hakim)
Huraian dan inti dari hadis:
Kalimah yang 'meragukan' bermaksud meninggalkan sesuatu yang menjadikan kamu ragu-ragu dan gantikanlah dengan perkara yang tidak meragukan. Hadis ini kembali kepada pengertian hadis ke enam,yaitu sabda Nabi SAW yang bermaksud,
" Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas,dan di antara kedua-duanya banyak perkara yang syubhah".
Meninggalkan yang syubhah akan membawa seseorang muslim kepada sifat warak. Ia merupakan manfaat umum dalam usaha menjaga diri daripada was-was syaitan.
Ikuti kisah ini:
Timba bukan milikku
Ibrahim Adham pernah ditanya: "Kenapa tuan tidak minum air zam-zam?".Lalu dia mmenjawab: "Kalau sekiranya aku memiliki timba nescaya aku minum. Sedangkan timba yang ada ialah timba daripada harta kerajaan dan ia adalah syubhah."
Apabila bertembung antara syak dan yakin, kita hendaklah mendahulukan yakin dan meninggalkan yang syak. Misalnya seseorang yang telah mengambil wudhuk dengan yakin kemudian dia syak, adakah wudhuknya telah terbatal atau tidak?. Maka dia dikira orang yang berwudhuk. Orang yang terlibat dengan sesuatu yang haram tetapi hendak meninggalkan yyang syubhah adalah tidak betul. Berhentilah melakukan yang haram terlebih dahulu.
Ni... dia yang buat kita ragu ni~ ~ ~ ~ |
Ibn Umar telah berkata kepada penduduk Iraq yang bertanya kepadanya tentang hukum najis darah nyamuk:
"Mereka bertanya kepadaku tentang darah nyamuk, sedangkan mereka telah membunuh saidina Husain. Aku telah mendengar Nabi bersabda yang bermaksud, "kedua-duanya adalah penawar hatiku".
Pengajaran:
* Meninggalkan perkara yang syubhah dan mengambil yang halal akan melahirkan sifat warak.
* Keluar daripada ikhtilaf ulamak lebih utama kerana hal tersebut lebih terhindar daripada perbuatan syubhah khususnya jika antara pendapat mereka tidak ada yang dapat dikuatkan.
* Jika keraguan bertentangan dengan keyakinan, maka ambillah keyakinan.
*Sesuatu perkara harus jelas berdasarkan keyakinan dan ketenangan. Tidak ada harganya keraguan dan kebimbingan.
* Berhati-hati daripada sikap meremehkan terhadap urusan agama dan masalah bida'ah.
* sesiapa yang berjinak-jinak dengan perkara syubhah akan mempunyai tendency besar untuk melakukan perkara haram.
Allahu'alam =).
illalliqo' wa ma'assalamah.
Comments