Skip to main content

Down syndrome


So what is the clinical features for Down syndrome patient?

Erm.

Erm. 

That's how my friend react when that specialist asked her that type of question. Mungkin blur. Mungkin sudah lama tidak ulang kaji. That's life! Bukan semua benda mau ingat! luls.

"Tapi doctor WAJIB ingat! Kesian kat patient hah!"

BAIKLAH.

.

Ok. Bayangkan patient berikut datang pada anda. Apakah yang anda boleh describe based on your observation? So, based on what we learned, those clinical features might be there,


1. Hypotonia (80%)
Muscle dia lemah-lemah ja. Tapi, ada ja yang cergas berlari-lari. Riang ria ceria lagi ya :)

2. Poor moro reflex (85%)
Ha, boleh google apa itu moro reflex eh#youtube you. hehe

3. Hyper-flexibility of the joint
Cuba tarik your jari up right now. Dia leh bend until mana? At least 85 degree la or 90 degree la. But this kids, dia boleh buat 150-180 degree bend beb! Fuh! But as usual. Bukan semua. hee. 

4. Excess skin on the back of the neck.
so this one, memang kalau nampak pun, most of DS patient tu ada leher yang pendek. Tapi beza lah.. jangan kawan-kawan yang gemuk xnampak leher tu pun kau cop DS annn... T_T

5. Flat facial profile
Memang kalau di ukur symmetry muka tu, dia lagi flat dari orang normal. 

6. Slanted palpebral fissures

7. Simian crease 
Maksudnya, 'garisan tangan dia' ada satu ja. Meanwhile yang normal ada 3 garisan. 


8. Leukemia

9. If male, dia ada small penis. Hypogonadism infertility. 
Tapi yang perempuan. Mostly fertile. If you wanna marry her pun, you boleh ada zuriat keh :)

10. Ventricular septal defect 
Means, risk heart problem tu quite high dekat mereka. 

.

So, camana mau tahu yang baby dalam kandungan tu, ada risk jadi Down syndrome atau tidak. Kena pegi hospital. Do amniocentesis. Dia akan ambik sikit fluid dalam kandungan untuk check. But usually specialist boleh detect ja without using invasive method. 

.

Salah silap boleh betulkan ya :) Jangan ambik bebulat ja.

Sekadar perkongsian!


CatatanDrWawaBulan!









Comments

Popular posts from this blog

MY KINDA BIRTHDAY 2018

12th February 2018 Monday bluess ~ hehe "YOU DON'T WRITE BECAUSE YOU WANT TO SAY SOMETHING, YOU WRITE BECAUSE YOU HAVE SOMETHING TO SAY" - author  Aiwah! I am officially 26 years old 30 minutes ago. Lol. NO NO, I am just 16 years old currently. - Deniable state.  For women, birthday, anniversary, etc are SO SO BIG for them, thus guy, please take note, NEVER EVER forget your girlfriend's birthday date! Keep your phone, mind, facebook, instagram and even your guy friend alert with it! Haha!Or you'll screw everything up. For sure.  . But it will be different if your girlfriend is masculine, which you might not need to take it that heavy. Because they 'think' and 'act' like you. Like a guy! Lol. So... today, in this post, which I might read it back 10 years from now, I want to thank my mom. My always that lovey deviy mama, for.....tadaaaa! SWEET NASI KIMCHI DECORATED WITH TELLUR DADAR CAKE BIRTHDAY PULUT SHE MADE HER ...
Bismillahirrahmanirrahim Asalamualaikum w.b.t "Pendekatan sederhana (al-Wasatiyyah)" Some share :) Erm, mungkin Najwa bukanlah orang yang sesuai untuk berbicara tentang ini, sebab ni bukan bidang 'spesifik' yang Najwa ambil. Tapi insyaAllah, dengan cerapan majlis2 ilmu & sedikit pembacaan, Kita Share K ;). Baru-baru ni, satu program di anjurkan oleh ABIM Sabah, sebelum program berakhir, beberapa orang peserta bertemu dengan saya, berlaku sedikit conversation antara kami: Peserta 1 : Asalamualaikum kak. Saya: waalaikumussalam dek. Peserta 1 ; Gini kak, sebenarnya, kami ada mau cakap ngan kakak ni, erm..... tentang program ni... Saya: Oh... ok. jap ar. [10 saat kmudian] Ya dik, apa tadi tu? ha, teruskan, maaf la, ada hal mau urus tadi. Peserta 1: Kak, kami cuma mau gtau sikit la.. ni kan Kem berbentuk Islami... sepatutnya semua peserta di wajibkan tutup aurat secara lengkap la kak, semua mesti pakai Stokin...Wajibkan la kak...kaki kan aurat... pa...
        بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليك "kalam lemah seorang hamba berbicara, tentang pengalaman diri." Bermusafir mencari cara untuk lebih dekat padaNya. KHAMIS/ JUMAAT Pertemuan tidak dirancang, setelah terpisah 'sangat lama' & 'sedikit lama' dan 'baru jumpa', kami di pertemukan semula, Sahabat-sahabat seperjuangan, (Miezrah, Jima, Syai, [Ardy]) Sahabat di Asasi sains UMS, {Dalam raptai graduasi} (Maisarah, hajar, nini, nabilah, azmah, fazilah, [fahmi], [aboy] dan yang lain) Moga pertemuan 'semula' itu memberi hikmah bermakna. Berjumpa semua sahabat Asasi Sains UMS pada Hari Graduasi :) Tidak lupa, teman-teman serumah kak kasma, (K. Rida, K. Nisa, K.Odah n the geng) Pertemuan sementara itu, terkandung seribu satu perkongsian, Dan insyaAllah, Membina Iman. SABTU {Seminar dakwah; Islam Agama Risalah. Berlangsung di dewan bhsa & pustaka} Ilmu yang diperolehi sangat mahal tidak terbeli, Lebih-lebih lagi muncul satu ...