Skip to main content

Paediatric Posting

Bismillahirahmanirrahim

Menyempatkan diri menekan papan de kekonci malam ni. Sebab harini Najwa rasa something best happened n_n hehe. 

Selarian dengan tajuk. Tahulah kan bahawasanya posting kali ni di gelumangi kanak-kanak riang gembira. Hee. Sampai satu tahap tu, datang ward sebab mau cium, peluk, dukung-dukung budak ja kerjanya. Bukan clerking* lulz. 

So apakah yang berlaku hari ini? 

Hendak di jadikan cerita. Harini Najwa buatlah rutin clerking* tu. Hari jumaat dah mau exam. So kenalah latihan kan. 

So dalam clerking* sheet kami, one of the question that we should ask adalah "Is there any financial problem? Any problem in the residential area madam?" . Memang posting kali ni, benda tu 'wajib tanya'. Kenapa? Ya lah, mungkin, benda tu berkaitan dengan penyakit anak-anak ini. Sama ada dari aspek kesihatan mahu pun psikologi. So memang kena tanya ;) 

So, akak dalam extension room 1. Anak datang with kidney problem. Had persistent vomiting since 4 days before admission. And suhu badan bertukar dengan pantasnya setiap hari. Contoh, pagi suam-suam macam demam, tengah hari okay dah. Petang suam semula? Katanya 'kidney problem' sejak dari dalam kandungan. Dan dia baru ja balik dari HKL. Apakah itu? Haaa.. itu Najwa kena buat further research. Kalau ada kawan-kawan yang sudi berkongsi ilmu perubatan kalian, bolehlah contact eh ;)

So, part yang *highlight* actually, part "Keluarga akak ada masalah kewangan tak". Dengan mata penuh sirna mentari merah, dia menjawab, "Ya!.. itu memang tak boleh nak elak dah tu". 

"Suami akak kerja kampung. Akak suri rumah sepenuh masa"

"Oh.. Akak tinggal dengan suami ja ka?"

"Takk.. dengan mertua"

"Dengan mertua sahajakah camana?"

"Takk.. dengan seluruh keluarga belah suami la"

"Oh. ada tekanan lain x kak selain kewangan?"

"Ye lah. setiap kali nak keluar belanja makan kat dapur, akak jugaklah. Mane nak tahan kalau setiap kali tu akak. Dah lah tak kerja"

"Oh.."

"Kalau kite nak mintak share, dorang tarik muke pulak"

"Oh. huhu. Ya la kak, faham2. Mana nak tahan kan" *sign of understanding, bukan menghasut eh* lulz. 

Ndak tau kenapa, bila bercakap soal 'wanita dan kewangan sendiri. Atau 'wanita di atas kakinya sendiri'. Najwa selalu rasa terpanggil. Mungkin sebab I have a mother yang memang selalu didik anak-anak perempuan dia untuk tidak bergantung sepenuhnya pada suami. 

So, I said to akak tu, "Kak, orang perempuan kena ada stand sendiri kak"

"Ye lah dik. Kalau nak mintak duit dapur tu mungkin ade la. Tapi kadang teringin sesuatu, telan liuq je la"

Vahh! very spectacular!

"Akak xnak buat business dari rumah ke?"

"Pernah jual goreng pisang. Suami sarankan. Tapi kami kan duduk kampung. Mane orang minat nak 'beli' goreng pisang. Dorang boleh buat sendiri kot kat rumah"

"Betul jugak kak"

So, kami pun berboraklah serba sedikit tentang investment and cara buat duit tadi. Sebelum ni, Najwa ndak pernah met this kind of case, where financial problem really affect family in terms of health. Salu tanya orang, semua jawab "Okay ja. Takde masalah".

Kesimpulan Najwa.

Kita kaum hawa. Jangan persis parasit. Dia bertapak. Dan kadang memakan 'host' tempat dia bertapak. *Too dramatik pula ya contoh ini* lol. 

Apa yang boleh kita katakan, biarpun kita dah ada suami. Kalau boleh, kestabilan kewangan sendiri tu perlu ada. So, somehow, bila laki kita susah, kita boleh tolong. Bila laki senang, dia tolong kita round-round 1B ;) wahahaha. gurau*. 

Maka dengan itu. Najwa mohon, mesej untuk kaum hawa jelas kali ni. Dan mungkin, pertemuan dengan akak ni pun, Tuhan atur untuk Najwa. Supaya 'buka minda'. Kalau mahu berkeluarga, biar jelas matlamat, biar bersedia mental. Biar stabil ;) pokoknya. 

Selamat malam chenta.
Moga kau kekal tersenyum esok hari :) Dan doakan Najwa exam this coming Friday and next Friday. :)

"Pada yang bertemu Ustaz Nik Anwar. Najwa xtau kenapa, Najwa teringat Ustaz. Moga ada yang sampaikan salam dekat ustaz dengan lafaz 'Asalamualaikum wbt. Najwa rindu ustaz'" hee. Sampaikan eh pada yang tertemu ustaz n_n

Comments

Popular posts from this blog

MY KINDA BIRTHDAY 2018

12th February 2018 Monday bluess ~ hehe "YOU DON'T WRITE BECAUSE YOU WANT TO SAY SOMETHING, YOU WRITE BECAUSE YOU HAVE SOMETHING TO SAY" - author  Aiwah! I am officially 26 years old 30 minutes ago. Lol. NO NO, I am just 16 years old currently. - Deniable state.  For women, birthday, anniversary, etc are SO SO BIG for them, thus guy, please take note, NEVER EVER forget your girlfriend's birthday date! Keep your phone, mind, facebook, instagram and even your guy friend alert with it! Haha!Or you'll screw everything up. For sure.  . But it will be different if your girlfriend is masculine, which you might not need to take it that heavy. Because they 'think' and 'act' like you. Like a guy! Lol. So... today, in this post, which I might read it back 10 years from now, I want to thank my mom. My always that lovey deviy mama, for.....tadaaaa! SWEET NASI KIMCHI DECORATED WITH TELLUR DADAR CAKE BIRTHDAY PULUT SHE MADE HER ...
Bismillahirrahmanirrahim Asalamualaikum w.b.t "Pendekatan sederhana (al-Wasatiyyah)" Some share :) Erm, mungkin Najwa bukanlah orang yang sesuai untuk berbicara tentang ini, sebab ni bukan bidang 'spesifik' yang Najwa ambil. Tapi insyaAllah, dengan cerapan majlis2 ilmu & sedikit pembacaan, Kita Share K ;). Baru-baru ni, satu program di anjurkan oleh ABIM Sabah, sebelum program berakhir, beberapa orang peserta bertemu dengan saya, berlaku sedikit conversation antara kami: Peserta 1 : Asalamualaikum kak. Saya: waalaikumussalam dek. Peserta 1 ; Gini kak, sebenarnya, kami ada mau cakap ngan kakak ni, erm..... tentang program ni... Saya: Oh... ok. jap ar. [10 saat kmudian] Ya dik, apa tadi tu? ha, teruskan, maaf la, ada hal mau urus tadi. Peserta 1: Kak, kami cuma mau gtau sikit la.. ni kan Kem berbentuk Islami... sepatutnya semua peserta di wajibkan tutup aurat secara lengkap la kak, semua mesti pakai Stokin...Wajibkan la kak...kaki kan aurat... pa...
        بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليك "kalam lemah seorang hamba berbicara, tentang pengalaman diri." Bermusafir mencari cara untuk lebih dekat padaNya. KHAMIS/ JUMAAT Pertemuan tidak dirancang, setelah terpisah 'sangat lama' & 'sedikit lama' dan 'baru jumpa', kami di pertemukan semula, Sahabat-sahabat seperjuangan, (Miezrah, Jima, Syai, [Ardy]) Sahabat di Asasi sains UMS, {Dalam raptai graduasi} (Maisarah, hajar, nini, nabilah, azmah, fazilah, [fahmi], [aboy] dan yang lain) Moga pertemuan 'semula' itu memberi hikmah bermakna. Berjumpa semua sahabat Asasi Sains UMS pada Hari Graduasi :) Tidak lupa, teman-teman serumah kak kasma, (K. Rida, K. Nisa, K.Odah n the geng) Pertemuan sementara itu, terkandung seribu satu perkongsian, Dan insyaAllah, Membina Iman. SABTU {Seminar dakwah; Islam Agama Risalah. Berlangsung di dewan bhsa & pustaka} Ilmu yang diperolehi sangat mahal tidak terbeli, Lebih-lebih lagi muncul satu ...